بی بی سی فارسی
خبر سازان
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید امیدواریم در خدمت رسانی به شما دوست گرامی کوشا باشیم این وبلاگ به طور هوشمند تبادل لینک میکند اگر مایلید لینک کنید به تبادل لینک هوشمند رفته و ما را با این ادرس و عنوان بی بی سی نیوز لینک کنید. نظر یادتون نره.با عرض معذرت بعضی مطالب در سایت نمایش داده نمی شود.اگر پیگیر مطلب خواصی هستید میتونید با مراجعه به این سایت مطلب مورد نظرتونو پیدا کنید با تشکر مدیریت سایت:نادیا
آخرین مطالب
نويسندگان
سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:نیوشا ضیغمی,خواهرش,همبازی,عکس, :: 12:31 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
نیوشا ضیغمی
در فیلم «چارسو» با کارگردانی فرهاد نجفی که در صف اکران سینما‌ها قرار دارد، خواهر نیوشا ضیغمی نخستین بازی خود را تجربه کرده است.....
                                                         

نیوشا ضیغمی، بازیگر سینمای ایران در تازه‌ترین فیلم خود با خواهرش همبازی شده است.


در فیلم «چارسو» با کارگردانی فرهاد نجفی که در صف اکران سینما‌ها قرار دارد، خواهر نیوشا ضیغمی نخستین بازی خود را تجربه کرده است.



نیوشا ضیغمی که فیلم‌هایی چون «شوریده» با کارگردانی محمد علی سجادی (1383)، «پارک وی» ساخته فریدون جیرانی (1385)، «اخراجی‌های 2» کار مسعود ده نمکی (1387)، «دموکراسی تو روز روشن» با کارگردانی علی عطشانی (1388)، «پرتقال خونی» از سیروس الوند (1389) و «گشت ارشاد» کار سعید سهیلی (1390) را در کارنامه دارد، در تازه‌ترین فیلم خود همراه با خواهرش (روشا ضیغمی) ظاهر شده است.


سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:10 مادر,فداکار,هالیوودی,عکس, :: 12:27 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
10 مادر فداکار هالیوودی!! (+عکس)
خوشبختانه داشتن ثروت زیاد به دلیل بازیگری او را قادر ساخت که هروقت برای نگهداری از فرزندانش به کمک نیاز داشت کسی را استخدام کند. در بیشتر عکس‌هایی که بعد از این از آنجلینا گرفته شده و یا...

این 10 مادر فداکار‌هالیوود نه فقط به خاطر بزرگ کردن بچه‌هایشان با عشقی فداکارانه و بی قید و شرط ، بلکه به خاطر نمونه بودنشان در مادری و داشتن استانداردهایی بالاتر از مادران معمولی انتخاب شده اند.
1- آنجلینا جولی- وقتیکه این زن جذاب‌هالیوودی آشکارا اعلام کرد که قصد دارد یک پسر کلمبیایی را به فرزند خواندگی بپذیرد، هم رسانه‌ها و هم مردم به این گفته او مطمئن نبودند. شاید این به موارد دیگر فرزندخواندگی‌هالیوودی‌ها شباهت داشت:  عملی زیرکانه برای کسب شهرت و مورد توجه واقع شدن! حالا دیگر همه می‌دانند که این پسر کلمبیایی یعنی مدوکس باعث شد معجزه ای در زندگی آنجلینا به وقوع بپیوندد. بله او یک زن سرکش و زیبا و معروف‌ هالیوودی را به مادری فداکار و زنی نیکوکار و موثر تبدیل کرد. از وقتیکه فرزندخواندگی این بچه از او مادری واقعی و انسانی بهتر ساخت، جامعه هم به تحسین او پرداخت و او به خاطر این بچه سعی کرد که بیشتر به خودش توجه کند. بعد از همبازی شدن با براد پیت در فیلم اکشن «آقا و خانم اسمیت» این آتش تندتر شد. هنوز مدت زمان زیادی از طلاق براد پیت و همسرش جنیفر آنیستون نگذشته شد که براد پیت وقت زیادی را با آنجلینا و پسرش مدوکس می‌گذراند. آنها دو بچه دیگر را به فرزند خواندگی پذیرفتند: دختری کوچک اهل اتیوپی و کودک نوپایی از ویتنام و هر سه آنها را بچه خودشان می‌دانستند. بعد از این جریان آنجلینا در بیشتر مصاحبه‌هایش گفته است که بیشتر وقتش را برای خانواده بزرگش می‌گذارد و اگر قرار باشد بین خانواده و مادر بودن و بازیگری یکی را انتخاب کند، بی شک قید بازیگری را خواهد زد!
خوشبختانه داشتن ثروت زیاد به دلیل بازیگری او را قادر ساخت که هروقت برای نگهداری از فرزندانش به کمک نیاز داشت کسی را استخدام کند. در بیشتر عکس‌هایی که بعد از این از آنجلینا گرفته شده و یا در روزنامه و مجلات نشان داده شده در حال پارک بردن بچه‌ها، قدم زدن با آنها و یا خرید کردن دیده می‌شود. او و براد پیت شریک زندگیش این اطمینان را حاصل کرده اند که هر بچه ای که وارد زندگی شان می‌شوند باید برایش به اندازه بقیه وقت بگذارند. و الان با اینکه آنجلینا زندگی پرمشغله ای را با 6 بچه می‌گذراند، می‌گوید که دوست دارد بچه دیگری به خانواده شان بیاورد. به هرحال برای ما فرقی می‌کند چه هفت بچه چه چهارده بچه ما همیشه ریسک پذیری و ماجراجویی آنجلینا را تحسین می‌کنیم، اما وظیفه مادری موثرترین نقشی بوده که او در زندگی اش داشته است.
 
آنجلینا جولی

2- جنیفر گارنر- مامور پیشین سیا و ستاره و قهرمان فیلم اکشن الکترا نیز یکی از مادران عالی لیست ماست. وقتیکه او و بن افلک خبر بچه دار شدنشان را اعلام کردند، درحالیکه قبل از آن هم مراسم ازدواج مختصر و با عجله ای را ترتیب داده بودند، و این زمانی بود که همه در انتظار شنیدن خبر جدایی آنها لحظه شماری می‌کردند. باوجود این از اولین روزی که ویولت دخترشان پا به این جهان گذاشت، کاملا واضح بود که جنیفر مادری معمولی شبیه به مادران دیگر نخواهد بود. او شغلش را به طور کامل کنار گذاشت و خودش را کاملا وقف دخترش کرد بدون هیچ کمکی!
اکثرا در عکس‌ها او را در حال خرید میوه برای خانواده اش، در پارک؛ درحال بازی با دخترش روی زمین شنی و بردن ویولت به کلاس‌های هنری می‌بینیم. چند سال بعد او و بن افلک تولد دختر دیگرشان یعنی سرافینا را جشن گرفتند.
 
جنیفر گارنر


3- مارسیا کروز- بعد از ازدواج مارسیا با «تام ماهونی» دلال سهام، او واضح و روشن اعلام کرد که حالا برای تشکیل یک خانواده آمادگی کامل دارد. باوجود این بعد از مدتی مشخص شد که حامله شدن بعد از سن 40 سالگی به زبان راحت است اما در عمل نه. بعد از چند تلاش ناموفق مارسیا دوقلو حامله شد، البته او از طریق لقاح مصنوعی باردار شد. در ماه‌های آخر بارداری برای جلوگیری از زایمان پیش از موعد مجبور شد استراحت کامل داشته باشد. او که ستاره برنامه معروف تلویزیونی «زنان خانه دار ناامید» بود از تهیه کنندگان خواسته بود که حضور او را در این برنامه تا موقع تولد دوقلوها کنسل کنند. و بالاخره «ساوانا» و «اِدِن» با موهایی زیبا و قرمز شبیه به مادرشان به دنیا آمدند. او بعدا علاود بر حضور در برنامه «زنان خانه دار ناامید» هم برای دو دخترش مادری می‌کرد و هم همسری فداکار برای مردی بود که که با بیماری سرطان دست به گریبان بود.
مارسیا کروز

4- بروک شیلدز- وقتیکه ستاره خردسال سینما تبدیل به زنی زیبا و بازیگری بااستعداد شد، تنها خلاءی که در زندگی او وجود داشت حس مادر شدن بود. بااین وجود بروک تا موقعی که به سن 38 سالگی رسید برای پذیرفتن این مسئولیت آمادگی نداشت. او درحالیکه تلاش می‌کرد برای اولین بار باردار شود با شکست مواجه می‌شد. و بالاخره او زمانی توانست دخترش را در آغوش بگیرد که به خاطر عدم موفقیت فقط با احساسات منفی و غم و غصه دست به گریبان بود. او حتی خودش به تنهایی و بدون اینکه کسی متوجه بشود با افسردگی پس از زایمان مبارزه می‌کرد. وقتیکه او بالاخره توانست کمک‌های درمانی دریافت کرده و بهتر شود، تصمیم گرفت بقیه مردم را نیز از اهمیت این مساله، علائم بیماری و راه‌های درمان آن آگاه کند. حتی یکی از بازیگران سطح پایین تر به نام «تی ام کروز» به خاطر فاش سازی روش‌های درمان افسردگی خیلی بی‌شرمانه به او حمله کرد. شیلدز در برابر کروز که او را بی مسئولیت و نادان می‌خواند مقابله به مثل نکرد. این بازیگر بعدا به خاطر انتقادات تند و تیزش شخصا از شیلدز عذرخواهی کرد. وقتیکه او برای دوم تصمیم به بچه دار شدن گرفت و دومین دخترش را به دنیا آورد، ‌اطلاعات بیشتری در مورد بارداری و عوارض روانی آن داشت و به خاطر همین دوران شیرین تری را پشت سر گذاشت. ما نه تنها او را به خاطر فداکاری مادرانه اش تحسین می‌کنیم، بلکه به خاطر اینکه از محبوبیت خود برای آگاهی دادن به جهان در مورد بیماری‌های روحی روانی استفاده کرد نیز او را می‌ستاییم.
 
بروک شیلدز


5- جنی مک کارتی- وقتی که جنیفر تنها پسرش «اوان» را به دنیا آورد دوران اوج خود را سپری می‌کرد. او در دوران اوج شهرت در نقش بازیگر، مدل و کمدین فعالیت می‌کرد و قادر بود بین کار و وظایف مادری توازن ایجاد کند. با همه این احوال حقیقت وحشتناک زندگی جنی زمانی به وقوع پیوست که فهمید پسرش از نوعی بیماری بینایی رنج می‌برد که بر روی رشد عصب‌هایش نیز تاثیر می‌گذارد. بعد از این کشف شوکه کننده او بیشتر زمانش را صرف تحقیق درمورد این بیماری و جستجوی مراقبت‌هایی که برای کمک به پسر عزیزش لازم بود معطوف کرد. بعد از کسب اطلاعات زیادی در مورد این بیماری مرموز او تبدیل به سخنگویی درخصوص تحقیقات و مبارزه و واکسینه کردن این بیماری شد. او به این باور رسیده بود که می‌تواند شرایط خاص فرزندش را تحت کنترل خود درآورد. او چند کتاب نیز نوشت، در یکی از آنها به نام «بلندتر از کلمات» او از تلاش‌های خودش برای مبارزه کردن با بیماری پسرش و رژیم مخصوص او که فاقد کازئین/ گندم بود صحبت کرده است. همه این زن را می‌ستاییم به خاطر تمام تلاش‌هایش که همچنان ادامه دارد و تا جاییکه می‌توانسته سعی کرده زندگی فرزندش را به حالت طبیعی نگه دارد.
 
جنی مک کارتی

6- جولیا رابرتز- وقتیکه این زن جذاب برنده اسکار جفت خود «کامرامن دنی مودر» را یافت در بچه دار شدن و تشکیل خانواده دادن درنگ نکرد. وقتیکه او دوقلوهایش را از طریق لقاح مصنوعی باردار شد به سرعت به نیو مکزیکو و به خانه ای در مزرعه نقل مکان کرد تا بچه‌هایش را به روشی صمیمی ‌و دوستانه با عشق و علاقه به طبیعت بزرگ کند. دو سال بعد رابرت فرزند سوم خود پسری به نام «هنری» را به دنیا آورد. باجود اینکه جولیا پرستار بچه هم داشت، اما خودش بیشتر کارهای مربوط به بچه‌هایش را انجام می‌داد و او بود که همیشه عشق و محبتش را نثار آنها می‌کرد.
 
جولیا رابرتز

7- نیکول ریچی- دختر خوانده موزیسین مشهور «لیونل ریچی» که خودش هم بازیگر و زنی معاشرتی است. بیشتر ما او را از برنامه‌های پاریس هیلتون که او هم در آنها شرکت می‌کرد می‌شناسیم و به خاطر اعتیاد آن زمان زیاد وجهه خوبی نداشت. نیکول  سال 2007 اعلام کرد که اولین فرزندش را از «فیانسه جوال مادن» باردار است. او بعد از بارداری سالمی ‌که پشت سر گذاشت رویه زندگی اش را عوض کرد، مدتی کار را کنار گذاشت، خودش از بچه اش نگهداری می‌کرد و بهش شیر می‌داد. یک سال بعد او دومین فرزندش را باردار شد. و این جالب ترین تحولی بود که در زندگی نیکول اتفاق افتاد، او حالا خودش را مسئول زندگی فرد دیگری نیز می‌دانست و وظیفه خود می‌دانست که این کودک را هم سالم به دنیا آورد و از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد. این داستانی بود از دختری با تحولات اخلاقی که بسیار تغییر کرد و پایان خوشی داشت...
 
نیکول ریچی


8- پاملا اندرسون- بازیگر و مدلی که خیلی‌ها او را سمبلی برای فیلم‌های غیراخلاقی می‌شناسند و بیشتر به خاطر رسوایی‌هایی که در رابطه‌هایش داشته به شهرت رسیده. وقتیکه او عاشق درامر «موتلی کرو» به نام «تامی‌ لی اندرسون» شد، اشتیاق و میل شدیدی به تشکیل خانواده در خود حس کرد. این دو عاقبت صاحب دو پسر شدند و پاملا ناگهان خودش را در نقش جدید و غیر آشنای یک مادر یافت. او یکی از اولین بازیگرهایی بود که نگذاشت پروسه بچه دار شدنش طولانی شود و با وجود اینکه عمل زیبایی انجام داده بود خودش به هر دو فرزندش شیر داد. او از گیاهخواری و بچه دار شدن طبیعی (نه فرزندخواندگی) طرفداری می‌کند و اغلب اوقات او را در حال بردن پسرهایش به مدرسه می‌بینیم. وقتیکه پسرهایش از او می‌خواستند همان اندرسون جذاب و زیبا باشد، او جواب می‌داد که من فقط مادری معمولی و غیرجذاب هستم!
 
پاملا اندرسون

9- گووین  استفانی- این خواننده، طراح و کارآفرین تنها عضو زن گروه صخره نوردی «No Doubt» با دوست پسرش که دوستی شان را نزدیک به یک دهه پیش رسمی ‌کرده بودند ازدواج کرد. یک سال بعد اولین فرزندشان پسری به نام «کینگستون» به دنیا گذاشت و مادر بودن تبدیل به اولین دغدغه گووین شد. اولین آلبوم انفرادی اش نیز خیلی زود بعد از به دنیا آمدن پسرش ضبط شد. ما او را به این خاطر تحسین می‌کنیم که زمانی که خودش به بچه اش شیر می‌داد، ترانه‌های زیادی نیز ضبط کرد، او همچنین خیلی سریع بعد از بارداری وزنش را کم کرده و به وزن پیشین خود رسید. وقتیکه او دومین پسرش را به دنیا آورد در زمان بیکاری و استراحت شغلی خود به سر می‌برد، اگرچه او ادعا می‌کرد که مادر شدن بسیار او را تحت تاثیر قرار داده است. او خودش را از صحنه دور نگه داشت و وقتش را خالی گذاشت تا بتواند به دو فرزندش برسد. البته برای سلبریتی‌های موفق که همیشه در صحنه هستند خیلی غیرطبیعی است که کاملا بیکار شوند؛ با همه این احوال ما دلگرم هستیم که این مادر بااستعداد همه کاره وقتیکه بچه‌هایش بزرگ تر شدند حتی قوی تر از قبل بازگردد.
 
گووین استفانی
 

10- سیندی کراوفورد- یکی از اولین سوپرمدل‌ها، وقتی که عکس این دختر سبزه مومشکی فوق‌العاده روی جلد مجلات چاپ می‌شد همه جهانیان نفس در سینه حبس می‌کردند! باجود این بعد از ازدواج با جراح پلاستیکش سیندی تصمیم گرفت دست از کار کردن کشیده و روی خانواده اش و مادر شدن تمرکز کند. اگرچه او گهگاهی هم در محافل عمومی‌ شرکت می‌کرد، ‌ولی اغلب اوقات یا او را در حال مدرسه بردن بچه‌هایش می‌بینیم یا در حال گذراندن تعطیلات با خانواده اش. سیندی ثابت کرد که وقتی قرار است کاری انجام دهد؛ از مدل شدن برای جلد مجله یا بزرگ کردن بچه‌ها او همه این کارها را با فداکاری و با راه و روشی «فوق العاده» انجام می‌دهد.
 
سیندی کراوفورد
 

ایرج قادری
ر که باز شد مردی با محاسن سفید، همچنان سرحال و با انگیزه پشت میزش نشسته بود. در همان لحظه ورود پس از سلام گفتند: بارک الله چه دختر منظمی...
                                                         
از احترام به سینما، سختی کار و عشق می‌گفتند/ من حسن‌آقای او بودم نه مهناز افشار!
مهناز افشار که فیلم سینمایی «آکواریوم» و «محاکمه» از همکاری‌های مشترک وی با ایرج قادری است در یادداشتی ضمن اشاره به اولین روز آشنایی‌اش با این کارگردان از تجربه و خاطرات همبازی شدن با ایرج قادری سخن گفته است. متن یادداشت مهناز افشار در ادامه می‌خوانید:

پس از سلام گفتند: بارک الله چه دختر منظمی...
«آکواریوم» سرآغاز آشنایی من با کارگردان و بازیگری بود که قصد داشت بعد از سال ها مقابل دوربین برود و نخستین بازی خود را در صحنه یی ثبت کند که من مقابل او بازی می کنم. بعد از ظهر یک روز تابستانی، سعید مطلبی برای قرار در دفتر ایرج قادری برای فیلم «آکواریوم» ساعتی را تعیین کرد. حس و حال عجیبی داشتم. دیدن یک بازیگر و کارگردان قدیمی که پر از تجربه بود و صاحب خاطراتی از زمانی دیگر در سینمای ایران.
می خواستم سر ساعت به قرار برسم، بالاخره 10 دقیقه زودتر از زمان قرار به دفتر هفت تیر رسیدم. در که باز شد مردی با محاسن سفید، همچنان سرحال و با انگیزه پشت میزش نشسته بود. در همان لحظه ورود پس از سلام گفتند: بارک الله چه دختر منظمی... و من ذوق زده شدم. حس اینکه حرمت ها، چارچوب ها و قوانین در کار برای او اهمیت زیادی دارد در این دیدار روشن شد و دلم گرم تر. نشستیم و گپ زدیم و نتیجه اش شد بازی در «آکواریوم» یعنی دو ماه کار در استانبول.
http://www.cinemaema.com/images/pgimg_image2_26_6766.jpg
مسابقه من و او بر سر دقیق و منظم بودن آغاز شد
از روز اول مسابقه من و او بر سر دقیق و منظم بودن آغاز شد: اینکه چه کسی زودتر سر کار حاضر شود و مرتب تر باشد: اما این ایرج قادری بود که زودتر از همه در لابی هتل حاضر می شد و دیرتر از همه گروه را ترک می کرد و فردا با انرژی بیشتری سر کار می آمد.
حکایت بازی مقابل ایرج قادری با آن همه سابقه بازیگری در سینما، توام با ترس ها و نگرانی های من بود. شب قبل این سوال در ذهنم می چرخید که او کجای بازیگری است و من کجا؟
بغضم گرفت....
بغضم گرفت: زمانی که دیدم او با چه اشتیاق و ذوق و برقی در چشمان دیالوگ ها را از کنار دوربین می گوید و حس کردم ما نسل جدید بازیگری اگر هستیم به خاطر تلاش این پیشکسوتان عزیز بوده است. نوبت به برداشت پلان ایشان رسید: فقط یک برداشت!
اما مگر می شود از این همه تجربه و ذوق و اشتیاق در یک برداشت گذشت؟
http://www.cinemaema.com/images/pgimg_image3_26_6766.jpg
حالا دیگر من حسن آقای او شده بودم نه مهناز افشار!
بعد از «آکواریوم» به دفتر ایشان سر می زدم و حالا دیگر من حسن آقای او شده بودم نه مهناز افشار! ایشان از احترام به سینما، سختی کار، تعلم و عشق به من می گفتند و گوش می کردم: اینکه خانواده و کار هر کدام باید در جایگاه خود محترم باشند و عزیز شمرده شوند... تا همکاری دوباره در «محاکمه.» افسوس می خورم از اختلاف ها و بازی های پشت پرده، از کوچک شمردن این واژه بزرگ: سینما! این روزها چقدر ساده به سینما نگاه می شود، گاه به بازی گرفته می شود، اما هنوز در نگاه بزرگان، سینما بزرگ است. و حالاافسوسی با من مانده است: افسوسی از روزهایی که می توانستم از حضور بزرگان سینما بیشتر بهره ببرم و ای کاش فراموش نکنیم روزی قرار است این کالبد جسمانی را زمین بگذاریم و بگذریم.
من به عنوان عضو کوچکی از دریای بیکران خانواده سینما به خانواده عزیز قادری و همه سینماگران و سینمادوستان فقدان این هنرمند را تسلیت می گویم و می دانم این تسلیت در مقابل غم بزرگ از دست دادن این هنرمند خیلی کوچک است.

سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:خداحافظی,جیرانی,برنامه,هفت,حواشی, :: 12:25 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
فریدون جیرانی
«هفت» در آغاز سال سوم حضورش در شبكه سه سیما تحت تاثیر فشارهای گوناگون و اعلام صریح و شفاف‌تر مواضع فریدون جیرانی تعطیل شد. جیرانی در گفت‌وگو با....
                                                         

سریال‌ بهانه است؛ صراحت فریدون جیرانی و شفافیت مواضع «هفت» در سال جدید كار دست‌شان داد!


 اخبار و حواشی چند هفته اخیر بالاخره كار خودش را كرد و یك فرصت استثنایی برای حركت به سمت گفت‌وگو و نقد در سینما و تلویزیون و جامعه ایران از دست رفت. برنامه زنده سینمایی «هفت» یك ماه تعطیل می‌شود و فریدون جیرانی هفته آینده خداحافظی خواهد كرد.


«هفت» در آغاز سال سوم حضورش در شبكه سه سیما تحت تاثیر فشارهای گوناگون و اعلام صریح و شفاف‌تر مواضع فریدون جیرانی تعطیل شد. جیرانی در گفت‌وگو با برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری فارس با تایید خبر رفتنش از برنامه تلویزیونی «هفت» گفت: من یک سریال دارم (فصل بی‌پروایی)که مجبور هستم آن را بسازم و طبیعتا از یک زمانی نمی‌توانم که به برنامه هفت بیایم اما برنامه هفت قرار نیست تعطیل شود. این احتمال وجود دارد که از برنامه «هفت» بروم و یا نروم اما فعلا صحبت‌ها درباره تعطیلی سه هفته‌ای برنامه است و سایر تصمیم‌ها بعدا گرفته خواهد شد.


 با این‌كه مجری برنامه هفت تصریح کرد: «رفتن من از برنامه هفت هیچ ربطی به هیچ نامه و مورد خاص دیگری ندارد. اصلا مورد حاشیه‌ای دیگری وجود ندارد و من قبلا هم سر موضوع سریال با دوستان صحبت کرده بودم.» با این‌حال به نظر می‌رسد كه این موضع‌گیری چندان با واقعیت همراه نیست و دلیل اصلی تعطیلی برنامه و رفتن جیرانی همان مواضع و همان فشارهایی‌ست كه اخیراً بیش‌تر و بیش‌تر شد و با شیطنت و جوسازی و تایید و تحلیل‌های جهت‌دار برخی رسانه‌های دیگر كار را به حذف مجموعه مدیریت و تولید برنامه «هفت» رساند.


 وی افزود: نه اینکه دلم بخواهد ولی مجبورم که دیگر در برنامه هفت نباشم چون سریال فصل بی‌پروایی الف ویژه است و بخش‌هایی از آن در خارج از کشور تصویربرداری می‌شود.


 جیرانی در توضیح تعطیلی یك ماهه برنامه گفت: هفت فعلا سه هفته برای پخش مسابقات جام ملت‌های اروپا تعطیل می‌شود، هنوز هم رفتن من به این میزان قطعیت نرسیده و تا همین اندازه صحبت شده است و اینکه چه اتفاقی بعدا می‌افتد، یا چه کسی اجرای برنامه را بر عهده خواهد داشت، فعلا درباره‌اش صحبت نشده است.


تصويری خارق‌العاده از چهره واقعی خورشيد
يك عكاس ستاره‌شناس آمريكايی با استفاده از تلسكوپ خورشيدی خود در خانه موفق به ثبت تصوير خارق‌العاده‌ای از سطح خورشيد شده است.

 

ايسنا:اين تصوير توسط آلان فرايدمن در روز هفت آوريل توسط يك دوربين Grasshopper CCD از حياط پشتي خانه وي در نيويورك به ثبت رسيده است.
 
جزئيات سطح خورشيد كه در يك طول موج منتشر شده از هيدروژن آلفا(Ha) به نمايش در آمده، بافت پيچيده چهره واقعي اين ستاره سوران را نشان مي‌دهد.
 
 

 

هيدروژن يكي از رايج‌ترين عناصر موجود در خورشيد است. سطح اين ستاره و لايه بالايي يا نور كره و کروموسفر آن تنها مناطق خنك براي امكان وجود اتم هيدروژن هستند و تصوير هيدروژن آلفا به نمايش جزئيات خورشيد در اين لايه‌ها پرداخته است.

بافت خزمانند سطح خورشيد توسط ساختارهايي موسوم به « سیخک‌» ايجاد شده است. اين سيخكها به زبانه‌هاي پلاسماي بسيار داغ گفته مي‌شود كه از نوركره با سرعت 88 هزار كيلومتر در ساعت به بالا فوران پيدا مي‌كنند. ارتفاع اين سيخكها تا چهار هزار و 380 كيلومتر رسيده و حدود 100 هزار سيخك در هر زمان در چهره خورشيد بوجود مي‌آيد.

مناطق سياه در نيمكره چپ همان مناطق خنكتر لكه‌هاي خورشيدي هستند كه در آن ميدانهاي مغناطيسي از اعماق زمين به بالا آمده و جرقه‌هاي خورشيدي در اطراف اين مناطق شكل مي‌گيرند.

همچنين مي‌توان برجستگي‌هايي را در حال جهش از سطح خورشيد مشاهده كرد كه ساختارهاي توليد شده توسط ميدانهاي مغناطيسي بوده و به انتقال پلاسماي خورشيدي به ارتفاع دهها و شايد صدها هزار كيلومتر به بالا مي‌پردازند.
 
چهار شنبه 16 فروردين 1391برچسب:پشت,پرده,کنسرت,خوانندگان,لس آنجلسی, :: 9:58 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
علاوه بر جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی خودروهای دارای نقص فنی نیز در صورت رفع نکردن عیوب خودرو نمی توانند در جاده ها تردد کنند که از رانندگان می خواهیم قبل از تردد در جاده ها از ایمنی خودرو به ویژه ترمز آن اطمینان حاصل کنند.

رئیس پلیس راهور، گفت: رانندگانی که از 25 اسفند ماه جاری تا 20 فروردین 91 مرتکب تخلف نشوند، نمرات منفی آنها پاک می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار اسکندر مومنی صبح دوشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه به روز کردن قانون یکی از رویکردهای مهم پلیس در سال جاری بود، اظهار داشت: بروز کردن قانون طی یک فرآیند قانونی در سال 89 تصویب و از اردیبهشت امسال به اجرا در آمد. پیش بینی می کنیم سال آینده سال نهادینه کردن قانون باشد. استفاده از ابزارها و فناوریهای نوین یکی دیگر از رویکردهای پلیس بود چرا که استفاده از ابزارها یک ضرورت اجتناب ناپذیر بود و بدون استفاده از فناوری نمی توانستیم به اهداف خود دست یابیم.

وی ادامه داد: استفاده از سیستمهای هوشمند در دستور کار پلیس قرار دارد و امروز محور اصفهان - شیراز، تهران - مشهد با دوربین کنترل شده و 2 جاده هراز و فیروزکوه نیز تا پایان سال به صورت الکترونیکی کنترل می شوند. راه اندازی بزرگترین مرکز کنترل ترافیک خاورمیانه نیز یکی دیگر از دستاوردهای پلیس بود که می تواند در آینده بستر توسعه قرار گیرد.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه آموزش و فرهنگ سازی یکی دیگر از رویکردهای مهم پلیس در سال جاری بود، تاکید کرد: از تمامی ظرفیت های موجود در کشور برای فرهنگ سازی استفاده کردیم بطوریکه بیشترین خبرها را در رسانه ها به خود اختصاص دادیم. ضمن اینکه با مشارکت با سازمان ها و رسانه ها، گامهای بسیار خوبی برداشته شد. امسال فرهنگ یاران و راهوران محله نیز ساماندهی شده اند و با توجه به اینکه در روستاها خلاء حضور وجود داشت از بهیاران به عنوان راهوران محله استفاده کردیم. ضمن اینکه معلمان نیز به عنوان فرهنگیاران ترافیک ساماندهی شدند.

استفاده از بازرسان نامحسوس در نوروز

سردار مومنی با بیان اینکه استفاده از بازرسان نامحسوس یکی از مفاد قانون جدید است، گفت: در نوروز از گزارشات بازرسان برای جریمه استفاده می کنیم و با استفاده از سیستم های الکترونیکی و وجود بازرسان حضور پلیس به صورت شبانه روزی می شود.

وی با بیان اینکه برای نخستن بار طرح استاندارد سازی و ارتقاء رفتار ماموران در تهران اجرا شد، تصریح کرد: دوره استانداردسازی به صورت متمرکز و طی یک هفته برگزار شد و رعایت قوانین و ارتقاء قانونمداری را از خودمان شروع کردیم. پلیس در سال جاری با تخلفات حادثه ساز برخورد کرد.

ایمنی خودرو در دستور کار پلیس

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه ایمنی خودروها و معابر در دستور کار پلیس قرار دارد، اظهار داشت: در سال 89 نصب ترمز ضد قفل را دنبال کردیم و در سال 90 نیز نصب کیسه هوا برای خودروها الزامی شد و تمامی خودروها بجز یک خودرو که با تغییر قانون توانست فرصت بگیرد به کیسه هوا مجهز شدند.

کاهش 14.7 درصدی خودروهای وارداتی

مومنی با بیان شماره گذاری یک میلیون و 456 هزار و 462 هزار خودرو جدید در 11 ماهه امسال، اظهار داشت: 76 درصد مالکان این خودروها برای اولین بار خودرو خریده اند. ضمن اینکه در این مدت 2 میلیون و 222 هزار نقل و انتقال خودرو نیز انجام شد که نسبت به سال گذشته 12.8 درصد رشد داشت.

وی ادامه داد: در این مدت 35 هزار و 833 خودرو امسال وارد کشور شدند که کاهش 14.7 درصدی شماره گذاری خودروهای وارداتی را نشان می دهد. این در حالیست که اسقاط خودروهای فرسوده نیز 12 درصد کاهش داشته است. در خصوص موتورسیکلت ها نیز در این مدت با 1.3 درصد کاهش به 800 هزار موتورسیکلت رسید. در 11 ماهه امسال یک میلیون و 677 هزار و 659 نفر نیز گواهینامه جدید گرفتند که رشد 2.8 درصدی را نشان می دهد.

رئیس پلیس راهور با اشاره به کاهش تلفات رانندگی در سال جاری، گفت: بر اساس تکلیف قانون باید امسال شاهد کاهش 10 درصدی تلفات رانندگی باشیم که با توجه به عدد مطلق تصادفات در 10 ماهه نخست امسال کاهش 14.2 درصدی را شاهد هستیم. این در حالیست که بر اساس نرم جهانی این کاهش 30 درصد است. اگر در سال 91 اتفاق جدیدی مانند ارتقاء ایمنی خودروها صورت نگیرد استمرار این روند بسیار مشکل است.

اجرای طرح نوروزی با حضور نیم میلیون نیروی پلیس و امدادی

وی از ساماندهی 500 هزار نفر نیروی پلیس و امدادی برای اجرای طرح نوروزی خبر داد و افزود: سفرهای نوروز دو مرحله ای است و در مرحله اول افرادی به شهرهای دور و زیارتی حرکت کرده و مرحله دوم نیز سفرهای نزدیک است. نوروز با توجه به حجم سفرها پرحجم ترین و بزرگترین عملیات پلیس است.

وی ادامه داد: روز چهارشنبه همزمان با رزمایش طرح نوروزی بزرگترین رزمایش 20 سال گذشته با حضور نیروها  در ضلع جنوبی حرم حضرت امام (ره) آغاز می شود ضمن اینکه طرح نوروزی از 25 اسفند تا 15 فروردین ماه اجرا می شود. موج اول سفرها از روز پنجشنبه آغاز می شود.

پاک کردن نمرات منفی متخلفان در صورت مرتکب نشدن تخلف

به گفته سردار مومنی رانندگانی که دارای نمرات منفی هستند در صورتیکه از 25 اسفند تا 20 فروردین مرتکب تخلف نشوند نمرات آنها پاک می شود. این در حالیست که پلیس با حداکثر اختیارات قانونی با تخلفات برخورد قاطع می کند.

جلوگیری از سفر خودروهای فاقد معاینه فنی

سردار مومنی با اشاره به اینکه از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در نوروز جلوگیری می کنیم تاکید کرد: علاوه بر جلوگیری از تردد خودروهای فاقد معاینه فنی خودروهای دارای نقص فنی نیز در صورت رفع نکردن عیوب خودرو نمی توانند در جاده ها تردد کنند که از رانندگان می خواهیم قبل از تردد در جاده ها از ایمنی خودرو به ویژه ترمز آن اطمینان حاصل کنند.

وی خواستار توزیع سفر از سوی هموطنان شد و گفت: توزیع سفر در سفرهای رفت و برگشت باعث می شود که با ترافیک سنگین در جاده ها مواجه نشویم. رانندگان باید حداقل 2 تا 3 برابر زمان عادی برای سفر در نوروز وقت در نظر بگیرند. سفر از مبداء آغاز می شود و رانندگان می توانند از طبیعت استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی رانندگی شتاب و عجله است گفت: بیش از 70 درصد از سوانح رانندگی به علت شتاب و عجله رخ می دهد ضمن اینکه واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی در نوروز چند برابر ایام عادی سال است. از رانندگان می خواهیم پس از 2 ساعت رانندگی یک ربع استراحت کنند.

مومنی از کنترل کمربند ایمنی خودروها خبر داد و تاکید کرد: پلیس با جدیت استفاده از کمربند ایمنی در تمامی معابر برون شهری را پیگیری می کند. 70 درصد مرگ و میر جاده ای به علت ضربه به سر و شکستگی استخوان رخ می دهد و در صورتیکه از کمربند ایمنی استفاده شود میزان تلفات بسیار کاهش می یابد.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه در نوروز با سرعت، سبقت، انحراف به چپ، حرکت از شانه خاکی و استفاده نکردن از کلاه و کمربند ایمنی برخورد می شود، گفت: پلیس موظف به اجرای قانون است و ما نیز در نوروز با تخلفات برخورد می کنیم.

اعمال محدودیتهای ترافیکی در نوروز

مومنی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد اعمال محدودیت ترافیکی در ایام نوروز گفت: در نوروز تردد موتورها، کامیونها، تریلرها در برخی از ساعت ها در جاده ها ممنوع است که در مواقع لزوم اطلاع رسانی می شود.

وی از کنترل دقیق سیستم حمل و نقل عمومی در نوروز خبر داد و افزود: در این ایام تقاضای سفر افزایش یافته و بسیاری از افراد از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند. مجوز برخی از رانندگان به دلیل نداشتن صلاحیت باطل شده است و این افراد اجازه رانندگی ندارند. ضمن اینکه علاوه بر مشخص شدن سهم راننده در تصادف نقش تعاونی ها و ترمینال ها نیز محاسبه شده و این افراد باید پاسخگو باشند.

رئیس پلیس راهور در پایان با اشاره به اینکه گواهینامه افرادی که نمرات منفی آنها به حد نصاب رسیده باشد در سیستم پلیس ضبط می شود، تصریح کرد: گواهینامه افرادی که نمرات منفی آنها به حد نصاب رسیده باشد در سیستم پلیس ضبط شده و اگر این رانندگان مرتکب تصادف شوند راننده بدون گواهینامه شناخته شده و این امر جرم است. ضمن اینکه شرکت های بیمه نیز از پرداخت غرامت به اینگونه افراد جلوگیری می کنند.
از جمله مهمترین آثاری که به تقلید از گنبد سلطانیه پدید آمده، می‌توان از گنبد کلیسای سانتاماریا دلفیوره نام برد که بیش از صد سال بعد از آن ساخته شده است. گنبد سلطانیه از جمله آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و آنوبانینی آن را یکی از مهمترین آثار باستانی جهانی منطقه به شمار می‌آورد. در سال‌های اخیر توجه به این اثر بیشتر شده و تعمیر و نگهداری اثر نسبتا به خوبی در حال انجام است.
 

وقتی در مسیر جاده تهران به زنجان به سمت غرب کشور در حرکت هستید در سمت چپ خود گنبدی فیروزه‌ای در مقابل دیدگانت مجسم می‌شود که حکایت سالها اقتدار و عزت و ایستادگی ایران و ایرانی است و بیان واقعیتی عظیم که ایرانیان همواره ملت برتر بوده و هستند.



به گزارش خبرنگار مهر از زنجان، مقبره‌ اولجایتو محمد معروف‌ به‌ گنبد سلطانیه‌ که‌ یکی‌ از شاهکارهای‌ هنر معماری‌ ایران‌ و دنیای‌ اسلام‌ به‌ شمار می‌آید، در 40‌ کیلومتری‌ جنوب‌ شرقی‌ شهرستان‌ زنجان‌ و در شهر سلطانیه‌ واقع‌ شده‌ است‌.


 


گنبد سلطانیه که جزو میراث جهانی است در شهر سلطانیه در 35 کیلومتری شهر زنجان واقع شده و بنای آن به دستور سلطان محمد خدابنده از سال 704 هجری قمری شروع و در مدت 9 سال در تاریخ 713 هجری قمری پایان یافته است. این گنبد با 48.5  مترارتفاع و 25.6 متر قطر دهانه یکی از بناهای عظیم تاریخی جهان است.


 

گنبد سلطانیه (به روایتی) براساس طرح آرامگاه غازان خان که آن نیز از بنای آرامگاه سلطان سنجر در مرو الهام گرفته، ساخته شده با این تفاوت که پلان آرامگاه سلطان سنجر مربع و پلان گنبد سلطانیه هشت ضلعی است. اگرچه تا حد زیادی معماری آرامگاه سلطان سنجر در بنای سلطانیه تاثیر گذاشته بود اما جنبه ابتکاری در بنای اخیر به حدی است که آن را به صورت یکی از شاهکارهای هنر و معماری ایران در آورده است که بعدها نمونه و الگویی برای احداث تعداد زیادی بنا شد. معماری گنبد سلطانیه را سید علی شاه انجام داده است.


 

از جمله مهمترین آثاری که به تقلید از گنبد سلطانیه پدید آمده، می‌توان از گنبد کلیسای سانتاماریا دلفیوره نام برد که بیش از صد سال بعد از آن ساخته شده است. گنبد سلطانیه از جمله آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است و آنوبانینی آن را یکی از مهمترین آثار باستانی جهانی منطقه به شمار می‌آورد. در سال‌های اخیر توجه به این اثر بیشتر شده و تعمیر و نگهداری اثر نسبتا به خوبی در حال انجام است.


با یک بار بازدید از این اثر عظیم نمی‌توان به درستی به عجایب آن پی برد، شکوه اثر در وهله اول انسان را به حدی محو خود می‌کند که امکان بررسی علمی را از انسان تا حدود زیادی از او سلب می‌کند. به هر حال نظر به جهانی بودن این اثر و حضور جهانگردان بسیار در منطقه برای دیدن این اثر کم نظیر توسعه بیشتر امکانات توریستی این شهر نیز لازم به نظر می‌آید.


 


بنای‌ عظیم‌ و تاریخی‌ سلطانیه‌ از زمان‌های‌ دور مورد توجه‌ عموم‌ سیّاحان‌ و جهانگردان‌ و علاقمندان‌ به‌ آثار تاریخی‌ بوده‌ و از دیرباز مورد بازدید آنها قرار گرفته‌ و هریک‌ به‌ نوبه‌ خود شرح‌ مبسوطی‌ درباره‌ اوضاع‌ این‌ بنا نوشته‌اند. حافظ‌ ابرو، از مورخان‌ دوره‌ تیموری‌ درباره‌ آن‌ می‌گوید: بنای‌ بی‌ نظیری‌ است‌ که‌ مانند آن‌ در اقصی نقاط‌ دنیا وجود ندارد.


 


بلندای‌ این‌ گنبد با هشت‌ مأذنه‌ آن‌ به‌ نحوی‌ انتخاب‌ شده‌ تا در گسترش‌ شهر گم‌ نشود. در حقیقت‌ این‌ بنا، گذشته‌ از عملکردهای‌ واقعی‌ که‌ مورد توجه‌ و مقصود سازنده‌ آن‌ بوده‌، به‌ صورت‌ یک‌ برج‌ نیز عمل‌ می‌کرد زیرا که‌ بنای‌ رفیع‌ گنبد سلطانیه‌ تقریباً در وسط‌ دشت‌ بنا شده‌، از هر سو قابل‌ رؤیت‌ است.


 

 بی‌ شک‌ این‌ گنبد یک‌ اثرِ منحصر به‌ فرد و شاهکار هنر معماری‌ است‌ و در مقایسه‌ با آثار مشابه‌، نقطه‌ اوج‌ موفقیت‌ معماری‌ را نشان‌ می‌دهد.


 


گنبد عظیم‌ سلطانیه‌ بر فراز بنای‌ هشت‌ گوشه‌ای‌ تعبیه‌ شده‌ است‌. بر روی‌ هرکدام‌ از جرزهای‌ هشت‌ گانه‌ در بالا، آثار مناره‌هایی‌ به‌ قطر یک‌ متر و به‌ بلندای ‌3.5 متر که‌ با زیباترین‌ معرق‌ کاری‌ مزین‌ شده‌اند، باقی‌ است‌.


 


داخل‌ این‌ مناره‌ها پلکان‌ مارپیچی‌ به‌ عرض‌ 70 سانتی‌ متر که‌ به‌ حول‌ قطر 20 سانتی‌ متر می‌پیچند طراحی‌ شده‌ است‌. این‌ مناره‌ها فشار گنبد را عمودا خنثی‌ می‌کنند. عقاید مختلفی‌ در مورد انتخاب‌ هشت‌ ضلعی‌ بنا عنوان‌ می‌شود.


 

عده‌ای‌ این‌ انتخاب‌ را به‌ دلیل‌ ایستایی‌ و استحکام‌ بنا دانسته‌اند، برخی‌ به‌ آن‌ نشانه‌های‌ مذهبی‌ و مقدس‌ داده‌اند. آنچه‌ مسلم‌ است‌ عدد هشت‌، نه‌ مقدس‌ است‌ و نه‌ دلیل‌ مذهبی‌ دارد. صرفاً انتخاب‌ این‌ طرح‌ از روی‌ محاسبات‌ تجربی‌ معماری‌ و به‌ خاطر مرکزیت‌ و ایستایی‌ و احتمالاً ایجاد ساعت‌ آفتابی‌ در نظر گرفته‌ شده‌ است‌ یا بیشتر برای‌ نشان‌ دادن‌ تزیینات‌ و زیبایی‌ بدنه‌ گنبد در تمام‌ طول‌ روز است‌.


 


از نظر معماری‌، این‌ مقبره‌ تقلید از هیچ‌ بنایی‌ نیست‌ بلکه‌ اختراعی‌ است‌ برای‌ ساختن‌ بنایی‌ به‌ این‌ بزرگی‌ مرکب‌ از برج‌ هشت‌ گوش‌ و گنبد مکعب‌ این‌ بنای‌ تاریخی‌ دارای‌ سه‌ در ورودی‌ بزرگ‌ بوده‌ است‌ که‌ امروز در ورودی‌ اصلی‌ آن‌ بسته‌ شده‌ است‌.



بنا دارای‌ هشت‌ پلکان‌ مارپیچی‌ یا حلزونی‌ است‌ که‌ در بین‌ جرزها جای‌ گرفته‌ و به‌ طبقات‌ بالا و ایوان‌ها راه‌  دارند. بر فراز چهار ایوان‌ اصلی‌ و بزرگ‌، چهار پنجره‌ بزرگ‌ قرار دارد که‌ روشنایی‌ داخل‌ بنا را تأمین‌ می‌کنند و همچنین‌ از این‌ پنجره‌ها برای تشخیص‌ زمان‌ نیز استفاده‌ می‌شده‌ است‌.


 

یکی‌ از خصوصیات‌ اصلی‌ و منحصر به‌ فرد این‌ گنبد دو جداره‌ بودن‌ آن‌ است‌ و لذا سن‌ پائولزی‌ درباره آن‌ می‌گوید: به‌ نظر من‌ نمی‌توان‌ در دنیا بنایی‌ به‌ این‌ خصوصیات‌ قبل‌ از بنای‌ سلطانیه‌ پیدا کرد. از این‌ رو اهمیت‌ بنا در دنیا شایان‌ ذکر است‌.


 

در آخر می‌توان‌ گفت‌ بنایی‌ که‌ به‌ این‌ ترتیب‌ آرایش‌ یافته‌ تأثیر عجیب‌ یک‌ ساختمان‌ هوایی‌ را به‌ انسان‌ می‌دهد. در بعضی‌ از روزها، گنبد درخشان‌ سلطانیه‌، بر روی‌ پایه‌ خاکی‌ رنگ‌ و مناره‌های‌ درخشان‌ چنان‌ می‌نماید که‌ در آسمان‌ بال‌ گشوده‌ است‌.


 


این‌ اثر زیبا و دل‌انگیز مولود هنری‌ است‌ که‌ با ظرافت‌ خاص‌، رنگ لاجوردی حاشیه‌ گنبد را با رنگ‌ طبیعیِ آجر، انس‌ داده‌ و بیننده‌ را به‌ تمجید ذوق‌ زینت گر معمار و هنر سازنده‌ آن‌ وا می‌دارد.


 


با ملاحظه‌ دقیق‌ این‌ بنای‌ عظیم‌ به‌ نظر می‌رسد که‌ علاوه‌ بر محل‌ آرامگاه‌ اصلی‌ که‌ شامل‌ ساختمان‌ مرکزی‌ گنبد است‌ و به‌ نام‌ تربت‌ خانه‌ شهرت‌ دارد، بناهای‌ دیگری‌ در جنب‌ آرامگاه‌ ساخته‌ شده‌ بوده‌ است‌.


 


این‌ گنبد عظیم‌ که‌ یکی‌ از بزرگ‌ترین‌ گنبدهای‌ تاریخی‌ اسلام‌ است‌، چندین‌ بار مرمت‌ شده‌ است‌ (در زمان‌ صفویه‌ و قاجاریه‌) و در حال‌ حاضر هم‌ تعمیرات‌ اساسی‌ آن‌ ادامه‌ دارد.


 

سلطانیه بزرگِ دیروز و شهری‌ که‌ روزی‌ قلب‌ حکومت‌ مغول‌ در آنجا می‌زد و فرامین‌ آنها از آنجا صادر می‌شد، قدرت‌ و عظمت‌ و شکوهی‌ داشت‌ که‌ امروز از آن‌ فقط‌ گنبد فیروزه‌ای‌ رنگ‌ سلطانیه، آرام‌ و استوار در آن‌ دشت گسترده‌ به‌ یادگار نشسته‌ است‌.


 


گنبد سلطانیه در سال 2005 به عنوان یکی از آثار جهانی در فهرست یونسکو قرار گرفته است. در حال حاضر گنبد سلطانیه با تلاش ‌های صورت گرفته توسط مسئولان میراث فرهنگ استان زنجان روند مطلوب در زمینه باسازی و حفظ و نگهداری را طی می‌کند.


 


.................................
گزارش: رحیم مقدمی
بازیگران فیلم‌های پرفروش سال 90 چه كسانی بودند؟
«جدایی نادر از سیمین» و «سعادت آباد» دو فیلم لیلا حاتمی هستند كه رتبه سوم و پنج، جدول فروش را به خود اختصاص داده‌اند....
                                                         
لیلا حاتمی، رضا عطاران و امین حیایی موفق‌ترین بازیگران سال 90 از نظر فروش فیلم‌هایشان هستند.
به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، «جدایی نادر از سیمین» و «سعادت آباد» دو فیلم لیلا حاتمی هستند كه رتبه سوم و پنج، جدول فروش را به خود اختصاص داده‌اند.
این بازیگر همچنین «چیزهایی هست كه نمی‌دانی» را در حال اكران دارد كه به نسبت نوع فیلم و زمان اكرانش تاكنون فروش بسیار خوبی داشته است.
رضا عطاران هم «ورود آقایان ممنوع» را در صدر دارد و دو فیلم دیگرش «اخلاقتو خوب کن» و «اسب حیوان نجیبی است» در رتبه هفت و هشت قرار دارد.
امین حیایی «اخراجی ها3» را در جدول فروش تهران دوم دارد، «شیش و بش» او در رتبه چهارم است و «زنان ونوسی، مردان مریخی» را در رتبه نهم دارد، این بازیگر «شب» را نیز در حال اكران دارد.
شنبه 20 اسفند 1390برچسب:آموزش,احترام,قرآن,سربازان ناتو, :: 11:40 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
آموزش احترام به قرآن به سربازان ناتو
به منظور پرهیز از هتک حرمت به قرآن، سربازان ناتو در افغانستان چگونگی احترام گذاشتن به کتاب آسمانی مسلمانان را فرا می‌گیرند.
مهر : به نقل از منابع اینترنتی، جورج رابینسون سرهنگ دوم ارتش از مقامات ارشد بخش آموزش دین و فرهنگ اظهار داشت: ساده انگارانه خواهد بود که تصور کنیم این مسئله با تهیه فهرست باید ها و نباید ها حل خواهد شد. این مسئله به درک چرایی اهمیت قرآن ارتباط دارد.

از هفته گذشته سربازان ناتو در افغانستان دربرنامه چگونگی احترام به قرآن آشنا شدند، برنامه ای که با هدف ممانعت از شکل گیری اهانت سربازهای خارجی در یک کشور اسلامی آسیایی صورت گرفته است. براساس این برنامه به سربازان توصیه می شود که آنها نباید این کتاب را به هر شکلی پرتاب کنند.

در این برنامه از سربازان خواسته می شود که با هر متنی که به زبان عربی نوشته اگر در رابطه با اهمیت دینی آن تردید دارند با احتیاط رفتار کنند.

به دنبال اهانت ماه گذشته یک پایگاه نظامی در افغانستان به قرآن ایده برگزاری این برنامه آموزشی شکل گرفت.

این درحالی است که برخی کارشناسان نسبت به موثر بودن این آموزشها و ممانعت از هتک حرمت قرآن توسط سربازهای خارجی ابراز تردید کرده اند.

مونت کومری مک فیت انسان شناسی که از نزدیک با وزارت دفاع آمریکا کار کرده است گفت: این آموزشها فرهنگ را به یک سری قوانین تبدیل می کند و سربازان چرایی آن را درک نمی کنند.
 

 

تمام ذرات ماده داراي شركاي ضد ماده با جرم مشابه اما بار مخالف هستند. در زمان تركيب ماده و ضد ماده، هر دو از بين رفته و مقدار زيادي انرژي خالص توليد مي شود.
 

دانشمندان براي نخستين بار موفق به اندازه گيري يك اتم ساخته شده از ضد ماده شدند.



به گزارش ايسنا اين اندازه گيري نخستين گام براي بررسي دقيق اتم هاي ضد ماده محسوب مي شود كه منجر به رمزگشايي از علت ساخته شدن كيهان از ماده و عدم حضور ضد ماده مي شود.



تمام ذرات ماده داراي شركاي ضد ماده با جرم مشابه اما بار مخالف هستند. در زمان تركيب ماده و ضد ماده، هر دو از بين رفته و مقدار زيادي انرژي خالص توليد مي شود.



دانشمندان معتقدند، در زمان انفجار بزرگ (Big Bang) در 13.7 ميليارد سال قبل كه باعث شكل گيري همه چيز شده است، كيهان از مقدار مساوي ماده و ضد ماده برخوردار بود. اما هنگام برخورد ماده وضد ماده تنها مقدار اندكي ماده باقي مانده است كه باعث ايجاد ستاره ها و كهكشان هاي امروزي شد.



به دام انداختن ضد ماده

محققان آزمايشگاه سرن سوئيس در تحقيق قبلي خود موفق شدند اتم هاي ضد ماده را براي چند دقيقه با استفاده از ميدان هاي مغناطيسي در يك نقطه به دام بياندازند.



اتم ضدهيدروژن شبيه اتم هيدروژن، ساده ترين اتم در بين عناصر است. هيدروژن شامل يك پروتون و يك الكترون است و ضدهيدروژن از يك ضدپروتون و يك پوزيترون تشكيل شده است.



در تحقيق جديد فيزيكدانان دريافتند مي توانند امواج مايكرويو با فركانس خاص را بر روي اتم ضدهيروژن بتابانند كه باعث مي شود ميدان مغناطيسي ذره تغيير كند و تله مغناطيسي كه ضد ماده را بدام انداخته بود ديگر كارايي نداشته باشد.



در اين حالت ضد ماده رها شده و به ديوارهاي محل بدام افتادن كه از ماده تشكيل شده است، برخورد مي كند و اتم ماده و ضد ماده از بين مي روند كه محققان قادرند اين لحظه را شناسايي كنند.



«جفري هانگست» از محققان دانشگاه آرهوس دانمارك و سخنگوي آزمايشگاه ALPHA مركز تحقيقاتي سرن تأكيد مي كند: اين نخستين اندازه گيري ضد ماده در جهان محسوب مي شود كه نشان مي دهد امكان تغيير خواص داخلي ضد اتم با تاباندن امواج مايكرويو وجود دارد.



اين روش نخستين گام در شيوه اندازه گيري دقيق موسوم به اسپكتروسكوپي محسوب مي شود. تنظيم امواج در يك فركانس خاص باعث تحريك پوزيترون در سطح انرژي بالاتر مي شود. هنگام جهش پوزيترون تحريك شده به مدار بالاتر و برخورد با اتم ماده، انرژي اضافي بصورت نور آزاد مي شود كه محققان مي توانند فركانس نوري را محاسبه كنند.



نتايج اين تحقيق در مجله Nature منتشر شده است.

ثبت نام مرحله‌ي دوم به‌طور همزمان از ساعت 8 صبح (با رعايت نوبت) در روز جمعه (19 اسفندماه) آغاز مي‌شود و تا تکميل ظرفيت هريک از کاروان‌ها حداکثر تا ساعت 16 روز پنج‌شنبه (25 اسفندماه) 1390 ادامه خواهد داشت.
 
 

مرحله‌ي دوم ثبت نام در كاروان‌هاي عمره از روز جمعه (19 اسفندماه) در استان تهران آغاز مي‌شود.



به گزارش ايسنا براي اين مرحله از ثبت نام در كاروان‌هاي عمره، اولويت‌هاي 1 تا 250 بانك ملت و تمام وديعه‌گذاران بانك ملي فراخوانده شده‌اند كه اعزام آن‌ها نيز از 27 ارديبهشت‌ماه تا 29 تيرماه 1391 خواهد بود.



ثبت نام مرحله‌ي دوم به‌طور همزمان از ساعت 8 صبح (با رعايت نوبت) در روز جمعه (19 اسفندماه) آغاز مي‌شود و تا تکميل ظرفيت هريک از کاروان‌ها حداکثر تا ساعت 16 روز پنج‌شنبه (25 اسفندماه) 1390 ادامه خواهد داشت.



در صورت تکميل نشدن ظرفيت گروه‌هاي اعلامي بعد از اين تاريخ، چگونگي دعوت از اولويت 250 به بعد اعلام مي‌شود.



براساس اطلاعيه‌ي جديد مديريت حج و زيارت استان تهران، سازمان حج و زيارت در سال‌هاي گذشته بارها تمام دارندگان قبوض «بانک ملي ايران» را كه در سال‌هاي 1363، 1376 و 1382 تا 1386 ثبت نام كرده بودند، فراخوانده كه امسال براي آخرين‌بار از اين افراد دعوت كرده است. بديهي است مراجعه نكردن آن‌ها براي ثبت نام در عمره به منزله‌ي انصراف از سفر عمره است.



متقاضيان براي اطلاع يافتن از اولويت تشرف خود مي‌توانند با مراجعه به سايت بانک ملت به نشاني www.bankmellat.ir يا مراجعه به شعب اين بانك و يا تماس با شماره‌ي تلفن 1556 (مرکز ارتباطات مردمي بانک ملت) يا فرستادن شماره‌ي ثبت نام خود از طريق پيامک به مرکز پيامك بانک ملت به شماره‌ي 200034 از اولويت تشرف خود آگاه شوند.



فهرست کارگزاران يا همان دفاتر خدمات زيارتي و نيز شرايط مشمولان براي ثبت نام و چگونگي تشرف مرحله‌ي دوم عمره‌ي 1391 ـ 1390 علاوه بر اين‌كه در پايگاه اينترنتي http://tehran.haj.ir قابل دسترس است، فردا (چهارشنبه، 17 اسفندماه) در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار منتشر مي‌شود.



مدارک مورد نياز براي رزرواسيون زمان مورد نظر براي اعزام و ثبت نام در کارگزار مقدماتي (دفتر يا شرکت زيارتي که خدمات ذخيره جا را انجام مي‌دهد)، اصل قبض سپرده‌گذاري اوليه (بانک ملي ايران) يا کارت ثبت نام بانک ملت، اصل شناسنامه‌ي زائر، اصل کارت ملي زائر و صلح‌نامه‌ي رسمي براي دارندگان اسناد انتقالي بانک ملي ايران است.



همچنين مدارک مورد نياز براي ثبت نام قطعي، برگه‌ي رزرواسيون اوليه ممهور به مُهر کارگزار مقدماتي، اصل و تصوير قبض سپرده‌گذاري اوليه (بانک ملي ايران) يا کارت ثبت نام بانک ملت، اصل شناسنامه و تصوير صفحه‌ي اول آن، مدرک زوجيت (شناسنامه يا عقدنامه) براي افرادي که با همسرشان در يک گروه ثبت نام مي‌كنند، اصل و تصوير کارت ملي، داشتن گذرنامه‌ي معتبر با حداقل هفت‌ماه اعتبار از تاريخ پرواز، يک قطعه عکس 4*6 رنگي با زمينه‌ي روشن مطابق عکس گذرنامه و دو قطعه عکس 4*3 رنگي با زمينه‌ي روشن است.



بخش عمده‌ي هزينه‌ي سفر زائران از طريق قبوض پرداختي مابه‌التفاوت، به حساب بانكي مربوط واريز مي‌شود و فقط هزينه‌هاي تكليفي براي پذيرش، آموزش و ... به مبلغ 280هزار ريال (28هزار تومان) به حساب بانكي كارگزار (دفتر خدمات زيارتي انتخاب‌شده) واريز مي‌شود. لازم است اين هزينه‌ها به‌طور مشخص در قرارداد درج شود.



به‌جز اين هزينه‌ها و هزينه‌ي ذخيره‌ي جا (20هزار ريال نقدي هنگام ثبت نام مقدماتي در کارگزار مبدأ)، كارگزاران به دريافت هيچ وجهي تحت هيچ عنواني مجاز نيستند.



اعزام پذيرش‌شدگان به صدور به‌موقع رواديد توسط سفارت عربستان در ايران منوط است و در صورت بروز هرگونه موارد پيش‌بيني‌نشده، تأخير يا تأييد نشدن و يا انجام نشدن پرواز در زمان و مقصد مقرر، مسؤوليتي متوجه‌ي مديريت حج و زيارت استان تهران نيست.



به گزارش ايسنا، مرحله‌ي نخست ثبت نام عمره 14 دي‌ماه امسال انجام و اعزام اين گروه از 12 بهمن‌ماه آغاز شد و تا 26 ارديبهشت‌ماه سال آينده ادامه دارد. قرار بود مرحله‌ي دوم ثبت نام از نيمه‌ي فروردين‌ماه سال آينده آغاز شود كه سازمان حج و زيارت اين تصميم‌ را زودتر عملي كرده است.

سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب: کمیته امداد,تعداد,مددجو, :: 11:24 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه در حال حاضر 4.300.000نفر تحت پوشش این کمیته هستند گفت که ده درصد از نخبگان کشور تحت پوشش این کمیته هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسین انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) پیش از ظهر امروز سه‌شنبه با حضور در جمع خبرنگاران طی سخنانی با بیان اینکه 4.300.000 نفر تحت پوشش این کمیته هستند، گفت: از این میزان حدود یک و نیم میلیون نفر جزو قشر سالمند، بیش از یک میلیون جزو قشر زنان سرپرست خانوار‌، هشتصدهزار نفر جزو دانش‌آموزان و حدود صدهزار نفر نیز دانش‌آموز هستند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد تا دو روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام راحل رسمیت یافت، افزود: البته پیش از آن نیز به فرماندهی امام راحل اعضای این کمیته کار رسیدگی به خانواده‌های زندانیان و مبارزین را دنبال می‌کردند.

سرپرست کمیته امداد همچنین تأکید کرد: ده درصد از نخبگان کشور هم‌اکنون تحت پوشش کمیته امداد خیمنی(ره) هستند.

انواری اضافه کرد: امسال رتبه‌های اول تا سوم کنکور توسط تعداد زیادی از افراد تحت پوشش این کمیته کسب شده است و این کمیته تلاش دارد که مهارت‌آموزی، درمان و اشتغال افراد را سهل‌تر کند.

یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:KFC,تکذیب,ایران,شعبه, :: 7:3 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
KFC تکذیب کرد: در ایران شعبه ای نداریم
روز گذشته، خبرگزاری فارس خبر افتتاح نخستین شعبه رستوران کی اف سی در شهر کرج را منتشر کرده بود.

انتخاب: اغذیه فروشی زنجیره ای کی اف سی ( KFC ) که به فروش مرغ های سوخاری (کنتاکی) شهرت دارد، افتتاح هرگونه شعبه ای از رستوران های خود در ایران را تکذیب کرد.

  کی اف سی در پاسخ به پیگیری بی بی سی ، روز شنبه ۲۵ فوریه (ششم اسفند) اعلام کرد که این شرکت آمریکایی هیچ طرح و برنامه ای برای افتتاح شعبه ای از رستوران های خود در ایران ندارد و علیه هر شرکت و گروه اقتصادی که بخواهد از نام و نشان این شرکت در ایران استفاده کند، اقدام قانونی خواهد کرد.

روز گذشته، خبرگزاری فارس خبر افتتاح نخستین شعبه رستوران کی اف سی در شهر کرج را منتشر کرده بود.
آخرین وضعیت ثبت دامنه‌های اینترنتی در کشور
شمار دامنه های اینترنتی ثبت شده در ایران به ۲۳۸ هزار و ۲۷۳ مورد رسید و در این میان همچنان دامنه لاتین دات آی آر بیشترین تعداد ثبت دامنه های اینترنتی را به خود اختصاص داده و پرطرفدار تر است.

مهر: بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که ماهانه نزدیک به ۱۰ هزار دامنه اینترنتی با پسوندهای مختلف در کشور به ثبت می رسد که دامنه لاتین نقطه آی آر (دات ir) بیشترین آمار دامنه های فعال در ایران را به خود اختصاص داده است.

براین اساس شمار دامنه های اینترنتی به ثبت رسیده در مرکز دانش های بنیادی با پسوند لاتین دات ir هم اکنون ۲۲۹ هزار و ۳۰ دامنه است که با این وجود بیشترین دامنه های اینترنتی که در کشور به ثبت می رسد مربوط به دامنه لاتین ir است و تقاضا برای دامنه فارسی ایران هنوز چشمگیر نیست.
از میان دامنه های اینترنتی فعال در کشور حدود ۳ هزار و ۹۳۱ دامنه اینترنتی با پسوند فارسی نقطه ایران - دات ایران - فعال است که این آمار از کاهش فعالیت آدرس های با این پسوند طی ماههای اخیر حکایت دارد.
همچنین دو هزار و ۶۵۱ دامنه با پسوند co.ir و یک هزار و ۵۱۵ دامنه اینترنتی با پسوند ac.ir در کشور به ثبت رسیده و فعالیت می کند.
هم اکنون ۳۲۳ دامنه اینترنتی با پسوند gov.ir در کشور فعال است و از دیگر دامنه های ثبت شده و فعال در کشور می توان به ۳۴۴ مورد فعالیت دامنه اینترنتی با پسوند sch.ir، حدود ۲۸۱ مورد ثبت پسوند org.ir، حدود ۱۵۵ مورد پسوند id.ir و حدود ۴۳ مورد دامنه اینترنتی با پسوند net.ir اشاره کرد.
 دامنه اینترنتی (Internet domain) پسوندی است که در بخشهای پایانی نشانی اینترنتی وبگاه‌ها می‌آید و برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
پسوندهای دامنه های اینترنتی هریک برای اهداف و امور خاصی تعریف می شود که مهمترین آن برای هر کشوری پسوند ملی است. هم اکنون هر یک از کشورهای جهان دارای یک یا چند پسوند ملی یا دامنه "سطح‌ بالای کد کشوری" هستند که برای سایت‌های آن کشور استفاده می‌شوند.
دامنه سطح‌ بالای کد ایران هم اکنون دات IR است اما دامنه ملی "دات ایران" که امکان نوشتن آدرسهای اینترنتی با حروف فارسی و از راست به چپ را ممکن می کند نیز به تصویب سازمان نظارت بر نامها و ارقام اینترنتی (آیکان) رسیده که بر اساس آن فعالیت دامنه اینترنتی "نقطه ایران" با پشتیبانی تمامی ورژن ها و سیستمهای روز دنیا ممکن است.


یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:جزئیات,خرید,معافیت,خدمت,سربازی, :: 6:56 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
جزئیات خرید و معافیتهای خدمت سربازی
کلیه فرزندان شهدا و مفقودالاثرا از خدمت سربازی معاف شدند. همچنین به ازای هر شهید، آزاده با 14 ماه اسارت، جانباز با 25 درصد و مفقودالاثر فاقد فرزند یک برادر معاف می‌شود.

مهر: جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح جزئیات معافیت‌های خدمت سربازی در قانون جدید را تشریح کرد که بر اساس یکی از بندهای آن اگر مشمولی تا سه ماه غیبت داشته باشد سه ماه اضافه خدمت و اگر تا یکسال غیبت داشته باشد 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت.

 سردار موسی کمالی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: قانون جدید خدمت وظیفه عمومی پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام در تاریخ 22 آبان امسال تصویب و دوم آذر به تایید شورای نگهبان رسید. ریاست جمهوری نیز در تاریخ 22 آذر آن را به نیروهای مسلح ابلاغ کرد. همان زمان ما قول دادیم به زودی این قانون را اجرایی کنیم که بعد از بررسی‌های لازم 10 بهمن ماه امسال برای اجرا ابلاغ شد. براساس ماده 53، این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا شده بود که ستاد کل نیروهای مسلح نیز از آن تاریخ آن را لازم‌الاجرا دانست.

وی افزود: نظریه‌های مختلفی درباره قانون جدید مطرح شد که برخی افراد بدون توجه به مزایای این قانون نسبت به قانون قبلی فقط به مشکلات موجود در آن پرداختند. در قانون جدید اگر مشمولی تا سه ماه غیبت داشته باشد سه ماه اضافه خدمت و اگر تا یک سال غیبت داشته باشد 6 ماه اضافه خدمت خواهد داشت. افرادی که بالاتر از یکسال غیبت داشته باشند علاوه بر 6 ماه اضافه خدمت به مراجع قضایی نیز معرفی می‌شوند. البته پیش از این اعلام کردیم مشمولان غایبی که تا سوم خرداد سال 91 خودشان را برای خدمت معرفی کنند از هر مجازاتی معاف بوده و نه تنها اضافه خدمت نخواهند داشت بلکه به دادگاه نیز معرفی نمی‌شوند. به همین دلیل به جوانان توصیه می‌کنیم از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند.

سردار کمالی ادامه داد: با قانون جدید دو سوم اضافه خدمت انضباطی کلیه کارکنان وظیفه شاغل در نیروهای مسلح که تا تاریخ 22 بهمن سال 90 تنبیه شده‌اند بخشیده شده است. همچنین شرط پذیرش دانشجو و صدور معافیت از طریق کنکور در این قانون برداشته شد و برای دانشگاه‌هایی که بدون کنکور دانشجو پذیرش می‌کنند مانند دانشگاه پیام نور و دانشگاههای آزاد مناطق کیش و قشم معافیت تحصیلی صادر می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از فرزندان مادران فاقد شوهر که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند از خدمت سربازی معاف شدند. خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سه دختر و یک پسر دارند پسر از خدمت سربازی معاف می‌شود.

وی افزود: مشمولان دارای فرزند معلول از خدمت سربازی معاف شدند. معلولیت فرزند را سازمان بهزیستی باید تایید کند. مشمولانی که با زنان معلول ازدواج کنند 5 سال معافیت موقت دریافت می‌کنند. بعد از 5 سال اگر ازدواج آنها استمرار داشته باشد معافیت 5 ساله به معافیت دایم تغییر پیدا می‌کند. مشمولی که همسرش فوت کرده و فرزند صغیر دارد در صورتی که ازدواج نکرده باشد از خدمت سربازی معاف است. البته او بعد از گرفتن معافیت می‌تواند ازدواج کند.

سردار کمالی ادامه داد: یگانه مراقب و نگه دار پدر نیازمند مراقبت با هر سنی از خدمت سربازی معاف است. شرط تعیین تکلیف خدمت سربازی برای ثبت اموال نیز در دفاتر اسناد رسمی برداشته شد. همچنین یکی از فرزندان پسر سربازی که در طول خدمت سربازی فوت کرده است یا در صورت نداشتن فرزند یکی از برادرانش از خدمت معاف می‌شود.

وی تاکید کرد: کلیه فرزندان شهدا و مفقودالاثرا از خدمت سربازی معاف شدند. همچنین به ازای هر شهید، آزاده با 14 ماه اسارت، جانباز با 25 درصد و مفقودالاثر فاقد فرزند یک برادر معاف می‌شود. یک فرزندخوانده قانونی جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران به واسطه جانبازی صاحب فرزند نمی‌شود از خدمت معاف می‌شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به سن جدید مشمولان در قانون جدید گفت: کلیه مشمولین وظیفه به جای سن 18 سالگی در ماه تولد سالی که به سن 19 سالگی (18 سال تمام) می‌رسند برای خدمت فراخوانی می‌شوند و افراد زیر دیپلم 6 ماه فرصت دارند خود را معرفی کنند تا دچار غیبت نشوند. همچنین کلیه مشمولین دیپلم و بالاتر یک سال فرصت دارند تا خود را برای انجام خدمت معرفی کنند. همچنین به دانشجویان انصرافی دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برای یک بار قبل از انجام خدمت سربازی اجازه ادامه تحصیل داده شده است.

وی افزود: به مشمولین متعهد دستگاه‌های غیرنظامی که تاکنون بعد از انجام تعهد کارت معافیت دریافت می‌کردند از این به بعد کارت پایان خدمت داده می‌شود. هزینه دریافت کارت معافیت برای این افراد از 75 هزار تا یک میلیون تومان بود.

سردار کمالی با اشاره به راه اندازی دفتر مشاوره در تمام مراکز و پادگان‌های آموزشی و یگان‌ها خاطرنشان کرد: این دفاتر برای مشاوره و کمک به سربازان و ارتباط با خانواده آنان تشکیل شده است. همچنین به منظور ارتقاء منزلت و بهینه سازی اوقات فراغت کارکنان وظیفه باید زمینه های استمرار ‌آموزش‌های نظامی، عقیدتی، سیاسی، خدماتی، فنی و حرفه‌ای و سوادآموزی همزمان با خدمت فراهم شود. سربازان باید در دولت دوره آموزش نظامی و تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرند و متناسب با تحصیلات، آموزش، مهارت و توانایی رسته بندی و به کارگیری شوند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پایان با اشاره به شرایط جدید معافیت‌های پزشکی نیز گفت: برخی خانواده‌ها اعلام می‌کردند که فرزندشان دارای بیماری است که این موضوع از سوی شورای پزشکی رد می‌شد به همین خاطر براساس قانون جدید نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی شورایی از پزشکان متخصص را تشکیل می‌دهند تا به این درخواست‌ها به صورت تخصصی رسیدگی شود. همچنین در قانون قبلی برای نظر شورای پزشکی حق اعتراض وجود نداشت اما در این قانون به مشمولان حق اعتراض داده شده است.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در تکذیب خبر خرید خدمت سربازی گفت: سربازان یتیم، متاهل و دارای مشکلات خانوادگی در محل سکونت‌شان دوره خدمت سربازی را می‌گذرانند.

سردار موسی کمالی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره طرح آمایش سرزمینی سربازان اظهار داشت: آمایش سرزمینی سربازان با توجه به تهدیدات، ماموریت‌های سازمان‌ها و مسایل و مشکلات سربازان اجرا می شود. نیروی انتظامی، ارتش و سپاه پاسداران این طرح را آغاز کردند که پلیس و نیروی مقاومت بسیج در این ارتباط هیچ مشکلی ندارند.

وی افزود: البته برای اجرای این طرح محدودیت‌هایی نیز وجود دارد اما سربازان یتیم و متاهل در محل سکونت خود دوره خدمت سربازی را می گذرانند و به فرماندهان یگان‌ها اعلام کرده‌ایم با سربازانی که دارای مشکلات خانوادگی هستند برای به کارگیری آنان در محل سکونت‌شان همکاری کنند.

سردار کمالی با تکذیب خبر خرید خدمت سربازی گفت: جوانان به این شایعات که برخی سایت‌ها و نشریات زرد هر از گاهی به آن دامن می‌زنند توجه نکنند زیرا طرحی به عنوان خرید خدمت سربازی نداریم.

وی گفت: ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز مشمول قانون جدید خدمت سربازی می‌شوند البته در این قانون پیش‌بینی شده به جای حضور مشمولان در تهران و پیگیری کارشان به نمایندگی‌های خارج از کشور مراجعه کنند. همچنین براساس قوانین گذشته افرادی که تا پایان سال 82 از کشور خارج شده‌اند می‌توانند درخواست خرید خدمت سربازی بدهند. افرادی که تا شهریور سال 85 مشغول به تحصیل در خارج از کشور بودند نیز می‌توانند مانند قبل به کشور تردد کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین درباره مشکل خروج از کشور ورزشکاران و نخبه‌های علمی نیز اظهار داشت: افراد برای شرکت مسابقات ورزشی آسیایی، جهانی و المپیک و همچنین نخبه‌های علمی برای تحصیل و شرکت در مسابقات علمی هیچ مشکلی برای خروج از کشور ندارند.

وی درباره آخرین وضعیت سربازان فراری نیز گفت: مجازات سربازانی که تا پایان سال 86 فرار کرده بودند لغو و آنها عفو شدند. همچنین برای سربازان فراری بعد از این تاریخ قرار شد پرونده آنان به دادگاه فرستاده شده تا در این زمینه تصمیم قضایی گرفته شود.

سردار کمالی درباره افزایش حقوق سربازان نیز گفت: این موضوع در حال بررسی است و باید منتظر ماند و دید بودجه اجازه افزایش حقوق سربازان را می دهد یا خیر. البته قطعاً سال آینده شاهد افزایش حقوق سربازان خواهیم بود.

وی در پایان درباره کمبود سرباز در یگان‌های مورد نیاز نیز گفت: در این زمینه هیچ کمبودی وجود ندارد و اخبار منتشره در این زمینه دروغ است. تعداد مشمولانی که غیبت کرده‌اند نیز کمتر از سه درصد می‌باشد که این نشان دهنده این موضوع است که جوانان به خدمت سربازی علاقه دارند.


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:شعر,بی حرمتی,گلشیفته,فرهانی, :: 1:25 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
شعر درمورد بی حرمتی گلشیفته فرهانی
بدون شرح!

آزاده تر که بود ز زن های این جهان؟
آن کس که کرد پیکر عریان خود عیان؟

گر این بُوَد رهایی انسان که ای گلی!
هر تن فروش گشته رها طبق این گمان

نشنیده ای تو ناله ی مردم ز خاک خود؟
ای گل! تو "مثل مادر"معصوممان بمان

رحمی اگر به پاکی روحت نمیکنی
بر حرمت "به نام پدر" کن تنت نهان

عریانی تو عین اسیری برای توست
آزادی اش برای هوس های هرزه شان

ما را هزار امید به بازیگری چو گل
تو گرم بازی سیه زشت دیگران

ما در سماع ساز تو مدهوش و گشته ای
رقّاصه ای به نغمه ی دشمن در این میان

مال خود تو هست تن و جان تو ولی
ترسم بر او ز سیلی ویران گر خزان

دیدم پس دو دیده ی عصیان گرت که بود
از ترس کودکانه ی تنهاییت نشان

ترسم که نام گل صفتت همچو لکه ای
ممتد شود به ننگ به پیشانی زمان

بودی عزیز بین کسانت چه حیف شد
گشتی عروسک ید پنهان ناکسان
چارلیز ترون
این برای من بزرگترین جایزه بود زیرا شوخی همیشگی من و سایر همکارانم این است که فقط فیلم های گریه دار و ناراحت کننده به من پیشنهاد می شود. بنابراین....
                                                         

چارلیز ترون از اینکه نامزد دریافت جایزه اسکار ۲۰۱۲ نشد ، اصلا" ناراحت نیست.


انتظار می رفت که این ستاره متولد آفریقای جنوبی بخاطر بازی در فیلم "بزرگسالان جوان" به عنوان یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش زن اسکار انتخاب شود اما در کمال تعجب نام او در لیست اسامی نامزدهای اسکار حضور نداشت.


اما چارلیز تاکید کرد که اصلا" از این موضوع ناراحت نیست زیرا هدایای بسیار بزرگتر و ارزشمندتری بخاطر بازی در این نقش دریافت کرده است.



او می گوید: "خیلی احمقانه است که من بخاطر نامزد نشدن برای این جایزه ناراحت شوم زیرا من بخاطر بازی در این فیلم برخی از بهترین نقدها و تحسینهای زندگی حرفه ای ام را دریافت کرده ام و مردم از این فیلم و نقشی که من در آن بازی کرده ام خیلی خوششان آمد و استقبال بسیار خوبی کردند."


"این برای من بزرگترین جایزه بود زیرا شوخی همیشگی من و سایر همکارانم این است که فقط فیلم های گریه دار و ناراحت کننده به من پیشنهاد می شود. بنابراین بازی کردن در فیلمی متفاوت مثل "بزرگسالان جوان" برایم خیلی جالب و خوب بود و مشاهده استقبال بسیار خوب مردم از این فیلم به اندازه جایزه اسکار برای من ارزش داشت."


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:مجموعه,رازهای یك خانه, :: 1:15 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
رازهای یک خانه
اكنون هر قسمت‌ عنوان ویژه‌ای دارد كه با قصه خود مرتبط است. مثلا یكی از قسمت‌ها خوشی‌ها و حسرت‌ها نام داشت و تاویل روان‌شناختی از یك تجربه عاطفی بین زن و شوهری را به تصویر می‌كشید....
                                           
انسان‌های مدرن با قصه‌های قدیمی
در حالی سریال «در پناه تو» از شبكه 2 سیما بازپخش می‌شود كه مجموعه تازه حمید لبخنده به نام «رازهای یك خانه» از شبكه 4 در یك بی‌خبری و چراغ خاموش رسانه‌ای روی آنتن رفته است. البته پخش هفتگی این مجموعه آن هم در ساعت یازده و اندی در پنجشنبه‌شب، در مهجور ماندن این مجموعه بی‌تاثیر نبوده است. رقابت سریال‌های 2 شبكه یك و 3 و پخش هر شبی آنها مجالی برای مجموعه‌های نمایشی دیگر نمی‌گذارد؛ آن هم از شبكه 4 كه یا سریالی پخش نمی‌كند یا تولیدات آن متاثر از مخاطبان نخبه‌ا‌ش ساختاری متفاوت دارد. این ساختار متفاوت را از همان شمایل ظاهری راز‌های یك خانه می‌توان تشخیص داد. این مجموعه واجد ساختاری اپیزودیك است كه قصه‌های متفاوتی را در مكانی مشترك روایت می‌كند.

ماهیت اصلی فیلمنامه، داستان یك عمارت قدیمی است كه در هر اپیزود، اتفاقاتی برای شخصیت‌های آن رقم می‌خورد. درحقیقت فیلمنامه بر مبنای لوكیشن نوشته شده است. ابتدا قرار بود داستان این‌گونه باشد كه درهر اپیزود، نامه‌ای به در خانه برسد و برای اهالی آن خانه، حوادثی پیش آید و بر این اساس نام آن «نامه‌ها» بود كه به «رازهای یك خانه» تغییر یافت. اما اكنون هر قسمت‌ عنوان ویژه‌ای دارد كه با قصه خود مرتبط است. مثلا یكی از قسمت‌ها خوشی‌ها و حسرت‌ها نام داشت و تاویل روان‌شناختی از یك تجربه عاطفی بین زن و شوهری را به تصویر می‌كشید یا اولین قسمت از این سریال به نام «یاد باد» كه داستان یك ملاقات بود.
سال‌ها پس از جنگ، 2 برادر به دیدار هم می‌روند و گذشته خود را مرور می‌كنند. حافظ، برادر كوچك‌تر برای گذراندن طرح پزشكی به منطقه جنگی اعزام می‌شود و دیری نمی‌گذرد كه خودخواسته به خط مقدم جبهه راه می‌یابد. حبیب، برادر بزرگ‌تر با رفتن حافظ به خط مقدم موافق نیست. او معتقد است كه حضور پزشك در پشت جبهه كارسازتر است تا زیر گلوله و آتش. حافظ اما چنین فكر نمی‌كند. بستر نمایشی این اپیزود وام‌گرفته از تعزیه است كه در آن نوع اجرا و شكل فاصله‌گذاری حفظ شده است.

رازهای یك خانه در 30 قسمت 45 دقیقه‌ای توسط نویسندگان مختلفی همچون نادر برهانی مرنــد، محمد یاراحمدی، زهرا رفیعی گیلوایی، آرش پارساخو و... نوشته شده و اصغر عبداللهی آنها را بازنویسی كرده است. خانه مادری، مهمانی شام و شب رغائب عنوان برخی قسمت‌های این مجموعه هستند. با این‌كه به خاطر اپیزودیك بودن این سریال از تعداد زیادی بازیگر استفاده شده كه 40 بازیگر اصلی داشته و ظاهرا با بازیگران فرعی این تعداد به 100 نفر می‌رسد، اما لبخنده از بازیگران چهره و خیلی مشهور استفاده نكرده است و مبنای كار خود را بیشتر بر خود فیلمنامه و قصه‌ها قرار داده است.از این حیث می‌توان آن را با سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد مقایسه كرد.
با این‌كه جنس و ماهیت قصه‌ها و فضاسازی و طراحی صحنه آن بیشتر به تله‌تئاتر نزدیك است و عمارت قدیمی آن به خلق چنین فضایی كمك كرده اما روایت قصه‌ها لحنی رئالیستی داشته و به واقعیت‌های زندگی نزدیك است. اساسا تجربه‌های زیسته واقعی و مناسبات آدم‌ها در این تجربه دستمایه قصه پردازی در این مجموعه قرار گرفته است.

یكی از امتیازات این مجموعه، روایت دیالوگ‌هاست كه خیلی واقعی و شبیه روایت زندگی عادی است و تلاش شده از غلوگویی گفتاری در بطن كار جلوگیری شود.
در واقع اجزاء و عناصر درام در نسبت با همان نگاه واقعگرایانه كارگردان به قصه و شخصیت هایش به یك هماهنگی لازم رسیده‌اند، هرچند یك كندی و رخوتی در ریتم قصه دیده می‌شود كه با توجه به مخاطب شناسی شبكه 4 به نظر می‌رسد نقطه ضعفی به حساب نیاید. مخاطبان شبكه 4 با تله‌تئاتر آشنا هستند، ولی شاید كمتر با مجموعه‌های نمایشی مواجه شده باشند. مجموعه رازهای یك خانه از فضای استودیو خارج و به صورت تك دوربین ضبط می‌شود. با این حال فضای كلی سریال و ساختار و فرم روایی آن به سریال‌های شبكه‌های دیگر شباهت كمتری دارد و لوكیشن‌های كم و حجم زیاد فضاهای داخلی به این تمایز دامن زده است.

ابتدا تصویربرداری در باغی حوالی امامزاده صالح تجریش انجام می‌شد و مدتی است تصویربرداری به مكانی به نام باغ زاویه رفته است كه بسیاری از قصه‌ها در آن شكل می‌گیرد و باعث تنوع مكان و زمان می‌شود.
روایت داستان‌هایی كه برای این مجموعه در نظر گرفته شده، تلفیقی از داستان‌های امروزی و آثار برجسته جهان از جمله چخوف است كه این مساله بسیار به جذابیت كار می‌افزاید. به عبارت دیگر، الهام گرفتن ازادبیات كهن و آمیختن آن با فضاهای زندگی مدرن و دغدغه‌های آدم‌های امروزی، این سریال را در فضایی میان سینما و تئاتر قرار داده است كه تماشای آن آرامشی لذت بخش دارد. در واقع یك نوع بازسازی و بومی كردن ادبیات جهان را می‌توان در این مجموعه ردیابی كرد. واقعیت این است كه مجموعه به‌گونه‌ای متفاوت، فضای همیشگی و تكراری تله‌تئاتر‌های ساخته شده طی این سال‌ها را در هم شكسته و فضای استودیویی این‌گونه كارها را این بار در فضایی كاملا متفاوت در یك لوكیشن باورپذیرتر قرار داده است. فریبرز قربان‌زاده طراح صحنه و لباس سریال نیز همین نظر را دارد و معتقد است: شاید لوكیشن‌های یكسان در ظاهر بی‌شباهت به یك تله‌تئاتر نباشد، اما به نظر من این هنر كارگردان است كه بتواند چند قسمت را در یك محل ثابت به‌گونه‌ای كارگردانی كند كه در هر قسمت آن، جذابیت‌های خاصی برای مخاطب داشته باشد.

البته باید این را هم اضافه كرد كه این بدان معنی نیست كه مخاطب تصویری تصنعی از این المان‌ها داشته باشد. آنچه فراتر از فرم‌های ظاهری می‌تواند مخاطب خاص این مجموعه را با خود همراه كند تلاش كارگردان برای وارد شدن به دنیای درونی و ذهنی و بازنمایی لایه‌های باطنی روح آدمی و آن چیزی است كه در درون اتفاق می‌افتد و مظاهر بیرونی آن به شكلی نمادین نشانه‌شناسی می‌شود.
شخصیت‌هایی كه هر كدام رازی را با خود همراه دارند و در مكاشفه دراماتیك مخاطب را با پیچیدگی دنیای درونی خود همراه و سهیم می‌كنند. راز‌های یك خانه روایت انسان‌های مدرن با لحن و ادبیاتی قدیمی است كه در بدترین زمان ممكن پخش می‌شود.
 
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:خوانندگان,سينما,موفق, :: 1:14 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
ویل اسمیت
تعداد بسیار زیادی از خوانندگان موفق و ناموفق پا به عرصه بازیگری گذاشتند و بازیگران متعددی هم بودند كه چند آلبوم موسیقی با صدای خود منتشر كردند تا شاید....

                                        


بازیگری و خوانندگی شاید ابتدا خیلی ربطی به هم نداشته باشند ولی واقعیت این است كه در عرصه سرگرمی این 2 بخش بیشترین نزدیكی و قرابت را با یكدیگر داشته و دارند. تعداد بسیار زیادی از خوانندگان موفق و ناموفق پا به عرصه بازیگری گذاشتند و بازیگران متعددی هم بودند كه چند آلبوم موسیقی با صدای خود منتشر كردند تا شاید موفقیت‌های خود را در این عرصه نیز تكرار كنند. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به برخی از مطرح‌ترین خواننده / بازیگران تاریخ سینما كه برخی از آن‌ها در هر 2 حرفه موفقیت چشمگیری داشتند.


 
جاستین تیمبرلیك: در حال تجربه

این خواننده 30ساله سبك پاپ با وجود سن كم پله‌های ترقی را به‌سرعت طی كرده و یكی از محبوب‌ترین خوانندگان در حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. به گزارش برترین ها تیمبرلیك كه فعالیت خود در زمینه موسیقی را از سال 1995 و با گروه بوی بند آن سینك آغاز كرد در اواخر دهه 1990 كم‌كم نامی برای خود دست و پا كرد اما ستاره اقبال او با نخستین انفرادی‌اش در سال 2002 طلوع كرد.

فروش باورنكردنی این آلبوم بود كه تیمبرلیك را به ستاره‌ای جهانی تبدیل كرد.

تیمبرلیك از سال 1999 و با بازی در یك سریال تلویزیونی فعالیت بازیگری خود را آغاز كرد. او تا سال 2001 در 4 فیلم و سریال در نقش‌هایی كوتاه بازی كرد اما بعد از موفقیت عظیمش در زمینه موسیقی از سال 2005 در فیلم‌هایی جدی‌تر و نقش‌هایی مهم‌تر ظاهر شد از جمله

ادیسون

(2005)،

آلفا داگ

(2006) و

ناله مار سیاه

(2006) اما شاید بهترین بازی سینمایی او تاكنون بازی در نقش

شون پاركر

در فیلم

شبكه اجتماعی

ساخته

دیوید فینچر

باشد. بازی در این نقش نشان داد تیمبرلیك جدا از یك ستاره پاپ می‌تواند در سینما نیز ستاره موفقی باشد.


 

ویل اسمیت: در بازیگری موفق‌تر شد

یكی از پولسازترین بازیگران تاریخ سینما كه بسیاری از فیلم‌هایش فروشی بیش از 100میلیون دلار داشته‌اند، در عین حال یكی از خوانندگان شناخته شده سبك هیپ‌هاپ نیز هست كه تاكنون 9 آلبوم موفق و پرفروش را روانه بازار كرده است. به گزارش برترین ها اسمیت در اوایل دهه 1990 و زمانی كه 4 آلبوم موفق از او منتشر شده بود كار بازیگری را آغاز كرد و بعد از موفقیت در فیلم

«پسران بد»

در سال 1995، در فیلم

«روز استقلال»

در نقش اصلی ظاهر شد. فروش بسیار بالای این فیلم و قسمت اول

مردان سیاهپوش

در سال 1997 او را به یكی از ستارگان پرطرفدار سینما تبدیل كرد محبوبیتی كه تاكنون تداوم داشته است. اسمیت گرچه بازیگر تیپیك فیلم‌های تجاری است اما بارها نشان داده كه بازیگر توانایی است و یك‌بار نیز به‌ دلیل بازی در نقش محمد علی كلی در فیلم

«علی»

كاندید جایزه اسكار شد. گرچه در حال حاضر فعالیت سینمایی اسمیت بسیار بیشتر از كارهای او در زمینه موسیقی است ولی با این حال از سال 1997 تا 2005،  4آلبوم در سبك هیپ‌هاپ روانه بازار كرده كه با استقبال مناسبی از جانب منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شده است.


 

دیوید بووی: بازی قوی در نقش‌های كوتاه

این خواننده 64 ساله انگلیسی به همان اندازه شهرت و محبوبیت خود در عرصه موسیقی در زمینه بازیگری نیز هنرمندی قابل احترام با قدرت بازیگری بالا بوده است. به گزارش برترین ها بووی كه از 15 سالگی با تعدادی از دوستانش یك گروه موسیقی تشكیل داده بود از سال 1969 توانست نظرها را به سمت خود جلب كند. صدا و موسیقی خاص او به‌سرعت طرفداران زیادی پیدا كرد و او خیلی زود توانست مقام خود را به‌عنوان یكی از ستارگان موسیقی راك تثبیت كند. بووی تقریبا از همان زمانی كه نامی در عرصه موسیقی برای خود دست و پا كرد با بازی در فیلم‌های كوتاه پا به عرصه بازیگری گذاشت. بازی او در نقش یك بیگانه فضایی در فیلم

مردی كه روی زمین سقوط كرد

(1976) و بازی تكان دهنده‌اش در فیلم

گرسنگی

در كنار

كاترین دونو

و

سوزان ساراندون

قدرت بازیگری او را نشان داد. بووی همواره در كنار كار خوانندگی در عرصه بازیگری نیز فعال بوده اما بیشتر در نقش‌های مكمل و فرعی بازی كرده است. نكته مهم بازی‌های قوی او در همین نقش‌های كوتاه است كه به‌راحتی از ذهن مخاطب پاك نمی‌شود. یكی از بهترین بازی‌های اخیر او بازی در نقش

نیكلای تسلا

در فیلم

پرستیژ

ساخته دیدنی

كریستوفر نولان

(2006) است.


 

فرانك سیناترا: فاتح قله‌ها

وقتی سیناترا در سال 1998 در 82 سالگی درگذشت هیچ قله‌ای را در زندگی حرفه‌ای خود فتح نشده باقی نگذاشته بود.  او فعالیت موسیقی خود را از سال 1935 وقتی تنها 20سال داشت آغاز كرد و خیلی زود توانست جایگاه مهمی در صنعت موسیقی آمریكا به‌دست آورد. سیناترا حدود 5 سال بعد از آغاز فعالیت موسیقی‌ كار بازیگری را نیز آغاز كرد و تا زمان بازنشستگی از فعالیت‌های هنری در 81 فیلم، سریال و برنامه تلویزیونی به ایفای نقش پرداخت. برخی از این فیلم‌ها در مزه ماندگارترین آثار كلاسیك تاریخ سینما هستند از جمله

مرد بازو طلایی

(1955)،

مردان و عروسك‌ها

(1955)،

غرور و شهوت

(1957)،

سوراخی در سر

(1959)،

كاندیدای منچوری

(1962) و

از اینجا تا ابدیت

(1953) كه

به‌ دلیل این فیلم برنده جایزه اسكار بهترین بازیگر نقش دوم مرد شد تا یكی از معدود خوانندگانی باشد كه به این افتخار دست یافته است

. سیناترا به‌رغم شهرت و محبوبیت فوق‌العاده هرگز از بازی در نقش‌های مكمل ابایی نداشت و بارها در كنار دیگر ستارگان بزرگ سینما بازی كرد. در ضمن كیفیت هنری كارنامه سینمایی سیناترا در میان خوانندگانی كه عرصه بازیگری را تجربه كرده‌اند تقریبا بی‌نظیر است.


جنیفر لوپز
این زوج در یک برنامه تلویزیونی با نام "زنده باد برنده" همکاری می کنند و اگرچه این دو خواننده مشهور هالیوود مدتی است که از هم جدا شده اند و بزودی...
                                                         
از نظر جنیفر لوپز، کار کردن با همسر سابق عجیب و غریبش، مارک آنتونی، خیلی جالب و هیجان انگیز است.

این زوج در یک برنامه تلویزیونی با نام "زنده باد برنده" همکاری می کنند و اگرچه این دو خواننده مشهور هالیوود مدتی است که از هم جدا شده اند و بزودی طلاق آنها رسمی خواهد شد ، اما جنیفر هنوز هم از کارکردن با مارک لذت می برد .

وقتی مجری برنامه "برنامه شبانگاهی" از جنیفر سئوال کرد که کارکردن با مارک چگونه است، او پاسخ داد: "راستش را بخواهید خیلی جالب و خوب است زیرا هردوی ما خیلی خوب یکدیگر را می شناسیم و به همین دلیل خیلی خوب با هم کار می کنیم."
جنیفر لوپز که از مارک، دو فرزند دوقلو با نامهای مکس و امی دارد، اخیرا" فاش کرد که بین او و همسر سابقش "عشق واقعی" وجود داشت زیرا این دو هنرمند قبل از اینکه با یکدیگر ازدواج کنند مدتها با هم دوست بودند.
او گفت: "عشق بین ما واقعی بود. من و مارک قبل از اینکه با یکدیگر ازدواج کنیم مدتها با هم دوست بودیم. ما سالها با یکدیگر دوست بودیم و همیشه علاقه بسیار زیادی به یکدیگر داشتیم."
"ما دو فرزند داریم، پس مسلم است که امکان ندارد ارتباط ما کاملا" قطع شود و با یکدیگر هیچ تماسی نداشته باشیم . او همیشه در زندگی من باقی خواهد ماند."
نگاهی به مجموعه داستان «رویای مادرم» نوشته آلیس مونرو، ترجمه ترانه علیدوستی
«دنی ال مناکر» ویراستار آثار آلیس مونرو در نیویورکر درباره آثار او می‎نویسد: «خواندنِ داستانِ نویسنده ‌ای مثل آلیس مونرو یعنی درک شدن؛ و درک شدن، یعنی اجتماعی شدن»....

زبان ِ رویای مادرم
نقدهای تحلیلی و تطبیقی، بر خلاف نقد زبانشناسی، موضوعاتی را بررسی می‎کنند که از پیش تعیین شده، و از دیدگاه‎های گوناگون قابل مطالعه است، از این روست که بر این باورم در نقد داستانِ امروز بیشتر از هر زاویه‎ای الزام است، نقد زبانشناسانه صورت بپذیرد.

از این منظر بسیار مهم می‎نمایاند که در زبان‌شناسی موضوع بر دیدگاه تقدم ندارد، بلکه درست برعکس، این دیدگاه است که در ابتدا باید مشخص شده و سپس به موضوعی پرداخته شود. وانگهی هیچ عاملی وجود ندارد که بتواند از پیش مشخص کند کدام دیدگاه یا روش بررسی و نقد بر دیگری مقدم است. به همین روی متن پیش‌رو می‎کوشد، مجموعه داستانِ «رویای مادرم» اثر «آلیس مونرو» که به‌تازگی با ترجمه «ترانه علیدوستی» توسط نشر مرکز به بازار آمده براساس گزاره‎های نقد زبانشناسانه در خلل متن حول محور دو موضوعِ «جایگاه زبانی مجموعه در مقام قوه نطق» و «جایگاه زبانی مجموعه در مقام نشانه‌شناسی» را مورد بررسی قرار دهد.

«دنی ال مناکر» ویراستار آثار آلیس مونرو در نیویورکر درباره آثار او می‎نویسد: «خواندنِ داستانِ نویسنده ‌ای مثل آلیس مونرو یعنی درک شدن؛ و درک شدن، یعنی اجتماعی شدن» از همین دیدمان وقتی به رفتار واژگانِ داستانیِ آلیس مونرو و شکل‌گیری مدارِ گفتاری‌اش در مجموعه داستان «رویای مادرم» توجه می‎نماییم به ادراک فیزیکی محض، تطبیق این ادراک با تصورِ تصاویرِ نمایان و پنهانِ شخصیت‎ها و فضاسازی‌هایی می‎رسیم که از حیث زبانی دارای دو جایگاه اصلی‎ است، که زبانِ داستانی را از گفتارِ داستانی‎اش متمایز ساخته.

الف) اجتماعی بودن زبان داستانی و فردی بودن زبانِ گفتاری.
ب) بنیادی بودن زبان داستانی و اتفاقی بودن زبانِ گفتاری.

از این منظر در تمام این مجموعه زبان داستانی عملکرد شخص گوینده نیست، بلکه گویی محصولی است که با هر روایت آمیخته به تصویر، به‌صورتی منفعل در حس‎های متفاوت اتفاق می‎افتد.و گفتار داستانی مجموعه، برخلاف زبان آن، رفتاری فردی است؛ که نویسنده با توسل به زبان روانی و زمان روانی، مجموعه رمزهای داستانی را برای بیان افکار شخصی خود به کار برده است. با این همه باید بی‌رحمانه صادق بود که زبان داستانی «رویای مادرم» زبانی ا‎ست کاملا مشخص که در مجموعه نامتجانس و شوریده قوه نطق نویسنده‌اش قرار گرفته است، مسئله‎ای که نشانه‎های زبانی داستان‎های مجموعه را بیشتر به جنبه‎های روانی سوق داده است که البته از نمایه‎های روان‌پریشی زبانی و شخصیتی آنچنان حادی پیروی نمی‌کند که بنابراین مورد می‎توان جنبه‎های روانی این مجموعه را موفق دانست. علاوه بر این‎ها نشانه‎های زبانی آلیس مونرو در این مجموعه داستانش بسیار عینی‌اند تا آنجا که نوشتار توانسته این نشانه‎ها را به شکل تصویرهای داستانی قرار دادی ثبت کند.

در «رویای مادرم» نشانه، معنا و صورت زبان، چونان یک فرآیند است، این دیدگاه اگر چه بسیاری از موارد داستان‎های اثر موردنظر را قابل انتقاد می‎کند؛ چراکه متضمن نوعی تصورِ از پیش موجود در پس واژه‎های آن است؛ اما می‎تواند با مشخص ساختن این امر که واحد زبانی پدیده‎ای دوگانه است و از تلفیق دو موضوع متفاوت بنیاد یافته است، ما را به حقیقتِ داستانی، مجموعه پنج داستان کوتاهی نزدیک سازد که مشخصه‎های روانشناختی، تصورات حسی، زبانی و تخیلی آن از ماهیتی تجربی برخوردارند.

در این کتاب که به خوبی هم به فارسی در آمده، رابطه دال و مدلولی اختیاری‎ است و نشانه‎های زبانی داستان‎های مجموعه از ماهیتی اختیاری برخوردارند. این نکته به آن معناست که هیچ رابطه درونی خاصی زبان، گفتار، حس، نشانه‌ها، زمان و شخصیت‎های داستان «نفرت، دوستی، خواستگاری، عشق و ازدواج» را به «کوئینی» یا «تیر و ستون» پیوند نمی‌دهد، بی‌تردید تفاوت میان نشانه‎ها و وجود نشانه‎های زبانی گوناگون موید این ادعاست. آلیس مونرو نویسنده هشتاد و یک ساله کانادایی در مجموعه «رویای مادرم» شیوه بیانی خاص دیگری نیز دارد که با نشانه شناسی آثارش مطرح می‎گردد، و آن شیوه بیان عاطفی اثر است. عبارت‎های ندایی، در ارتباط نزدیک با نام آواها قرار دارند که نوعی بیان عاطفی زودگذر از محتوای نشانه‎ای را القا می‎کنند. در این عبارت‎ها شیوه عاطفی و نام آواهای داستان، صورت فضایی مجموعه را اشغال نموده‌اند. از این منظر ماهیت نشانه‎ها در حس آمیزی، تصویر پردازی، اندیشه و زبان، ماهیتی غیرخطی ا‎ست که تمامی عملکرد زبان داستانی با همین اصل ارتباط دارند. که در این میان صورت‎های حسی در تقابل با صورت‎های تخیلی قرار دارد و همین موضوع باعث شده است صورت‎های نشانه‎ای به ابعاد گوناگونی طبقه‌بندی شوند. برای مثال اگر بر واژگان و فضای نشانه‎ای داستانِ «صورت» تکیه کنیم، به نظر می‎رسد که نویسنده عناصر نشانه‎ای مختلفی را در یک نقطه انباشته است، چنین موضوعی رویکرد نشانه‎ای داستان را رویکردی تردیدپذیر کرده است.

در پایان باید نوشت که «رویای مادرم» کوشیده، عدم قطعیت زیبایی شناسانه خود را به تصویر بکشد، و همچنین در آفرینش‎های خود به‌وسیله خیالی اندیشمند که گویا دچار یأس فلسفی است، خود را به فرآیندی ادواری به حقیقت هیچ انگاری برساند که معتقد است هیچ حقیقت دیگری وجود ندارد، از نگاهی دیگر میل بی‎شفقت به درون کاوی خویش، در این مجموعه که در عین حال طنین اعتماد به نفس و شک دردناک نسبت به خویش را هم دارد، بسیار به چشم می‎خورد، شبیه یک آسمان خراش است که با اعتماد به نفس ادعا می‎کند: که به من نگاه کن من پخته‌ترین داستانی هستم که نوشته شده است.
 
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:گلایه‌,سحر قریشی,فیلم,تازه‌, :: 1:10 بعد از ظهر :: نويسنده : سحر
سحر قریشی
جالب است که به شما بگویم فیلم «دوباره با هم» حتی منشی صحنه نداشت. منشی صحنه‌ای که اسمش در تیتراژ خورده است فقط سه چهار روز سر صحنه بود و....
                                                         
جالب است که به شما بگویم فیلم «دوباره با هم» حتی منشی صحنه نداشت. منشی صحنه‌ای که اسمش در تیتراژ خورده است فقط سه چهار روز سر صحنه بود و بنا به دلایلی بیرونش کردند. منشی صحنه نداشتیم، طراح و دستیار لباس نداشتیم. هماهنگی این عوامل جزو وظایف یک تهیه‌کننده است اما چرا این اتفاق افتاد؟!

آذین آقاجانی سحر قریشی با سریال دلنوازان به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده به چهره مطرح و شناخته‌شده‌ای تبدیل شد و پس از آن بیشتر در فیلم‌ها و کارهای سینمایی ظاهر شد. وی در جشنواره سی‌ام فجر با کارهایی چون گشت ارشاد، دوباره باهم، اکباتان و... حضور دارد. او برایمان از دنیای بازیگری گفت.

خانم قریشی در مجموع، شما امسال جزو بازیگران پرکار سینما بودید. از کیفیت کارهایتان بگویید و سال کاری پررونقی که پشت سر گذاشتید.
واقعیت این است که هنوز همه کارها را ندیده‌ایم ولی از نظر کیفی ، متأسفانه یکی از فیلمنامه‌هایی که زمانی که فقط فیلمنامه را خواندم، قرارداد بستم و فکر می‌کردم که فیلم خوبی شود فیلم «دوباره با هم» بود. بسیار متأسفم به نظر من یک پروژه زمانی جمع می‌شود که همه عوامل در کنار هم و درست به وظیفه‌شان عمل کنند.
این که یک نفر بیاید و حضورش به گونه‌ای باشد که به وظیفه‌اش عمل نکند و مسئولیتش گردن چند نفر دیگر که اصلاً تخصص در آن زمینه ندارند بیفتد کیفیت کار را کاهش می‌دهد. جالب است که به شما بگویم این کار حتی منشی صحنه نداشت.
منشی صحنه‌ای که اسمش در تیتراژ خورده است فقط سه چهار روز سر صحنه بود و بنا به دلایلی بیرونش کردند. ما تهران کار می‌کردیم؛ از تهران که وارد قشم شدیم منشی صحنه نداشتیم، طراح و دستیار لباس نداشتیم.هماهنگی این عوامل جزو وظایف یک تهیه‌کننده است اما چرا این اتفاق افتاد؟!
چون تهیه‌کننده خودش دغدغه‌های دکوپاژ داشت. چون اسماً تهیه‌کننده بودند ولی رسماً کارگردانی می‌کردند و من متعجب شدم بابت این که در این نشست کارگردان حضور نداشت.

تعهد کاری به کنار؛ حداقل برای حفظ شأن کاری خودتان هم نمی‌توانستید کار را رها کنید؟
چرا، درست است. من خودم شخصاً بارها این صحبت را با کارگردان و تهیه‌کننده کار که آقای جمشید حیدری بودند، داشتم و بارها به ایشان گفتم که دیگر نمی‌توانم این فضا را تحمل کنم چرا که کار زخمی شده بود.درست است که پروژه خوبی نبود، ولی ما مجبور بودیم که ادامه دهیم و کار را جمع کنیم.
منتهی هنگامی که ما نصف کار را تهران گرفتیم آن را زخمی کردیم از نظر رفتار حرفه‌ای شما درست می گویید، یعنی ما می‌توانستیم کار را رها کنیم و پروژه بخوابد، ولی از لحاظ حرفه‌ای‌تر، از این نظر که خدا را هم در نظر بگیریم و خودخواهی نکنیم تصمیم گرفتیم که بمانیم و کار را جمع کنیم.

شما با تلویزیون شروع کردید ولی رویکردتان سینمایی‌تر دارد می‌شود.پیشنهادهایی که در سینما دارید بهتر است یا این که خودتان در حال حاضر سینما را ترجیح می‌دهید.
واقعیت این است که در حال حاضر پیشنهاد سینمایی من بسیار بیشتر از تلویزیون است و این که ترجیحاً مدیوم سینما را بیشتر دوست دارم، با این که هنوز هم به تلویزیون وفادارم و دوست دارم حضور دوباره‌ای داشته باشم اما با شرایطی مثل یلدای دلنوازان.

نقش‌هایی که در پروسه کاری چند فیلم این جشنواره انتخاب کرده‌اید براساس چه معیارهایی بوده است؟
اصلاً کاری با این نداشتم که نقش اول باشم یا نه؛ دوست داشتم جنسی از بازی‌هایی را تجربه کنم که شبیه کارهای دیگرم نباشد و فکر می‌کنم این اتفاق افتاد.
پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:گوگل,جهان, :: 12:57 قبل از ظهر :: نويسنده : سحر
گوگل می‌خواهد مشکلات جهان را حل کند
گوگل سایتی را راه‌اندازی کرد به امید آن که از طریق بحث و گفت‌وگوی اندیشمندان و پژوهشگران بتوان مشکلات جهان را حل کرد.

خبر آنلاین:چند روز قبل مجریان پروژه solve for X به میزبانی مدیرعامل گوگل یعنی اریک اشمیت، جلسه‌ای برگزار کردند و در آن موضوعات متفاوتی بیان شد. حالا گوگل با راه‌اندازی www.wesolveforx.com/ محتوای بعضی از مذاکرات را به صورت آنلاین در این سایت منتشر کرده است.

 

پیوندهای روزانه
پيوندها


ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 419
بازدید دیروز : 396
بازدید هفته : 836
بازدید ماه : 815
بازدید کل : 124401
تعداد مطالب : 429
تعداد نظرات : 44
تعداد آنلاین : 1


کسب درآمد پاپ آپ
کسب درآمد پاپ آپ